Svenskarna lämnade in fler däck till återvinning 2016 än de köpte nya från de producenter som är anslutna till Svensk Däckåtervinning AB (SDAB). Det innebär alltså en återvinningsgrad på över 100 procent. Sammanställningen visar att SDAB samlade in 85 075 ton däck från olika fordon i Sverige, medan uppsamlingsställen i Habo kommun tog emot 52 ton däck.

— Det är väldigt glädjande siffror som vi tror är världsunika när det handlar om återvinning. Det här visar hur bra återvinningen av utslitna däck fungerar i Sverige i dag, säger Fredrik Ardefors, vd för Svensk Däckåtervinning, i ett pressmeddelande.

Jämfört med Habo samlade grannkommunen Mullsjö bara in runt hälften så många däck - runt 24 ton.

Däckets gummi blir till korn eller större bitar, som bland annat kan användas till allvädersplaner, mjuka lekytor och vattenrening. Återvinningen minskar därmed behovet av att producera nytt gummi. Det återvunna gummit används också för att effektivisera förbränningen i kraftvärmeverken.

1994 infördes ett producentansvar för däck i Sverige. Det innebär att försäljare måste ta ansvar för att de återvinns på ett säkert sätt. Det icke vinstdrivande bolaget Svensk Däckåtervinning ansvarar för insamlingen åt alla anslutna däckföretag.

När däck är utslitna ska de enligt lagen lämnas till återvinning. Däckverkstäder, kommunala återvinningscentraler och andra uppsamlingsställen anslutna till Svensk Däckåtervinning tar emot upp till åtta däck utan förbokning. Verkstäder får dock inte ta betalt för att ta emot däcken.