Åsa Friis förklarar Axamoaffären

Åsa Friis uttalande skapade frustration

"Vi trodde vi stoppade järnvägen om vi sade nej"

Hela ärendet om Axamoaffären måste tas om från början i tekniska nämnden den 9 februari.
— Så har jag uppfattat det när jag konsulterat våra jurister, säger Thomas Bergholm, teknisk direktör.

Se klippen med Åsa Friis från JP–debatten på jp.se

Turerna kring försäljningen av det populära fritidsområdet Axamo blir allt fler. I och med LRF:s nya värdering, som lämnades in först idag, är beskedet från kommunens jurist att ärendet måste börja om från början.

— Det finns en väldigt stor majoritet bland befolkningen att behålla Axamoskogen. Servituten är inget att lita på, säger Mats Weidman (MP).

"Vad är det som är så bråttom då?"

Han förstår inte varför det har framställts att affären måste genomföras så snabbt.

— Jag förstår inte incitamenten, säger han.

David Gerson (L) tror att Åsa Friis uttalande under JP–debatten i december förra året skapade en stor frustration bland politikerna i tekniska nämnden.

Åsa Friis, som är vd i södra Munksjöns Utvecklings AB, sade i debatten som JP livesände att det inte är bråttom att genomföra affären för snabbtågens skull.

— Vi trodde att vi stoppade järnvägen om vi sade nej till Axamoaffären, säger David Gerson (L).

Hans personliga uppfattning, innan han diskuterat med sin partigrupp, är att avslå hela affären. Frågan är infekterad– och uttalandet från Åsa Friis har inte gjort det mindre komplicerat.

Också Kristian Aronsson (SD) tror att det folkliga motståndet mot att sälja Axamoskogen blivit för stort.

— Jag tror att hela processen med en ny värdering av skogen gjordes för att kommunen skulle vinna tid, säger han.

Enligt uppgifter till JP finns det nu en opposition inom alla partier om att sälja Axamoskogen till Tommy Hegestrand för 15,1 miljoner. M, S och C är de partier som varit för en försäljning av Axamoskogen.

En affär som majoriteten har ansett nödvändig för att utvecklingsbolaget för södra Munksjön ska få köpa två markområden vid södra Munksjön av Tommy Hegestrand.

Frågan är vilka kunskaper majoritetens politiker hade.

Visste du om att Axamoaffären inte var så brådskande för utbyggnaden av järnvägen? Har ni lurat oppositionspolitikerna?

— Det tänker jag kring järnvägen är att området berörs av den här affären. Den 1 februari får vi veta mer i Sverige–förhandlingen. Då får vi svart på vitt. Stationsområdet och järnvägen hänger ihop. Det har varit tydligt från början, säger kommunalråd Carin Berggren och tillägger att Jönköping har ett oerhört stort tryck på bostäder.

Regler för kommentarer