Riksdagsledamoten Peter Persson (S) värnar äldres resor med tåg.

Det är bra eftersom pensionärer är en allt viktigare kundgrupp för SJ.

Det gränsar till det oärliga att Peter Persson trots upplysning sprider missförstånd och felaktigheter.

När argumenten inte räcker för Persson attackerar han istället yrkesgruppen kommunikatörer. Detta är tredje gången jag svarar på Perssons debattinlägg, och fakta är desamma.

Avgiften för att köpa biljetter med manuell service är inte ny.

Tidigare var avgiften en procentandel av biljettpriset. Nu är det en fast avgift på 100 kronor, oavsett hur många resor som köps. Två personer som reser tur och retur betalar alltså bara en avgift.

Det innebär att tågbiljetter har blivit både billigare och dyrare än tidigare med manuell betjäning beroende på resans pris. Nu är det tydligare vad man som resenär betalar för och SJ tjänar ingenting extra på det nya systemet.

SJ kräver inte mobilt bank-id vid kortbetalning. Det är bankerna och kortutgivarna som erbjuder olika säkerhetslösningar för betalningar på internet.

De flesta banker har alternativa säkerhetslösningar utifrån vad bankkunden föredrar.

För den resenär som vill betala sin tågbiljett med kontanter finns över 600 ombud runt om i landet som ett alternativ till SJ:s tre resebutiker.

Samtidigt kan vi konstatera att 97 procent av Sveriges medborgare har tillgång till kort, medan 89 procent har tillgång till kontanter. Kort är idag det vanligaste betalningssättet.

Utvecklingen mot mer digitala lösningar drivs i hög grad av konsumenterna själva. Idag väljer över nio av tio kunder hos SJ att köpa sin resa digitalt, och ingenting tyder på ett ändrat beteende.

SJ värnar om pensionärerna. SJ har de senaste åren sänkt snittpriserna och infört generell pensionärsrabatt.

I många fall är en tågresa billigare idag än för fem år sedan, även för den som köper sin resa manuellt.

Glädjande nog reser också fler än någonsin med SJ, inte minst gruppen pensionärer.

Niclas Härenstam

Chef Public relations SJ

Bördig från Jönköping