På bottenplanet i en större kontorsbyggnad på Österängen, strax intill Bernards drive in, finns producentbolaget Audio to me. De är Sveriges största producent av läromedelsljudböcker, en av de största ljudboksproducenterna i landet och de har en av Europas största röstbanker (Voice to me) på över 100 olika språk. 2016 omsatte bolaget cirka 12 miljoner kronor.

Från radio

Hur började det här?

Voice to me

— Jag jobbade på Radio Match som såldes till Mix Megapol och då bestämde jag och en kollega oss för att starta eget och börja göra ljudguider, berättar bolagets vd Johan Lindquist.

— Det var i samband med att vi letade röster till guiderna som vi kläckte idén om att bli en röstförmedling.

Totalt har bolaget tre ben att stå på: röstbank, ljudboksproduktion och ljudproduktion. Röstbanken har de byggt upp under många år och här finns både skådespelare och personer med helt andra yrken. Personerna i röstbanken läser främst in sina uppdrag med hjälp av regianvisningar i egna röststudios - vilket enligt Johan Lindquist inte behöver vara en större investering än några tusenlappar.

Många tusen

Vad en person tjänar som läser in en text varierar kraftigt.

- En röst tjänar olika mycket beroende på hur mycket text som ska läsas in, hur stor spridningen är och om det är reklambudskap eller inte, säger Johan Lindquist.

- Högst betalt får man för tillfället på brittisk tv där en röst som läser in ett 30 sekunder långt reklambudskap får mellan 30000 och 70000 svenska kronor ungefär. De pengarna får man tyvärr inte i ett litet land som Sverige, men det finns en handfull röster i vårt land som kan leva gott på att läsa in texter.

Typisk kund

Han fortsätter:

— En typisk kund för oss är ett produktionsbolag som har till exempel Volvo som slutkund som lanserar en ny bilmodell och så har de tagit fram en film som ska skickas runt på mässor. De har gjort en film med engelsk röst tillsammans med ett produktionsteam och så vill de ha en lokalisering.

Detta betyder i klartext att de vill översätta och tala in filmen på fler språk och det är här som Voice to me kommer in.

Om kunderna

Andra kunder är Fritidsresor, Microsoft Office, Lego, Google, Sveriges radio, Ikea, Disney och Canal plus - och uppdragen har stor spännvidd. Det kan handla om alltifrån trailers och berättarröster på tv och film till ljudböcker, e-learning och uppläsning av specialerbjudande i mataffären.

Den digitala utvecklingen öppnar hela tiden nya områden - instruktioner för den som ska installera ett kylskåp är ett exempel av många.

— Den här delen av branschen har verkligen exploderat, säger Johan Lindquist.

Är omväxlande

När det för några veckor sedan stod klart att Audio to me inlett ett samarbete med ljudboksbolaget Bonnier Audio, innebar det ytterligare en ny nisch: inläsning av skönlitterär text.

— Här är ingen dag den andra sig lik, ler Johan Lindquist.

— Det kan vara en informationsfilm för nyanlända den ena dagen och en reklamfilm för Bosch den andra dagen. Det är roligt.

LÄS MER: Mia Isaksson är en av de som läser in reklamfilm och läroböcker