Färre nya spår genom Jönköping

De riktigt snabba tågen brakar förbi utanför

I september i år presenteras segraren i den påkostade och internationella arkitekttävlingen som pågår just nu.
Uppdraget är att rita en häftig stationsbyggnad och området runt omkring.

I en förstudie som Trafikverket tidigare gjort för höghastighetstågens sträckning genom Jönköping finns det tre stationslägen: Nuvarande stationen vid Vättern, i Tenhultsdalen eller vid södra Munksjön.

Att det blir det sistnämnda alternativet verkar de flesta vara överens om. Det är också södra Munksjöområdet som man utgår ifrån i direktiven till arkitekttävlingen.

Arkitekttävlingen

Enligt Åsa Friis, vd i Södra Munksjön Utvecklings AB, har ett 100–tal underlag till arkit..

Arkitekttävlingen

Enligt Åsa Friis, vd i Södra Munksjön Utvecklings AB, har ett 100–tal underlag till arkitekttävlingen om nya stationen hämtats ut.

I början av mars väljs fyra förslag ut och de bjuds in för en fortsatt tävlan.

De fyra ska ha lämnat in sina bidrag den 17 juni. Den 15 september i år utses vinnaren.

— Trafikverket tittar säkert på fler alternativ men våra nyttoberäkningar utgår från södra Munksjön. Vi har fått det vi har efterfrågat och det läget har funnits med i Sverigeförhandlingarna, säger Ann–Mari Nilsson (C), ordförande i kommunstyrelsen, nöjd efter gårdagens Sverigeförhandlingar.

Också samhällsbyggnadsstrateg Stefan Lind säger att Sverigeförhandlarna sagt att södra Munksjöområdet är läget för den nya stationen.

— Men man måste ändå se över alternativen och ett sådant är Tenhultsdalen, säger Stefan Lind.

I ett tidigare läge har man utgått ifrån att sex spår ska gå genom södra Munksjöområdet. Men igår, säger Ann–Mari Nilsson, stod det klart att tåg som kör i en hastighet av 320 kilometer i timmen ska braka förbi spår en bit utanför Jönköping. Sedan bygger man en bibana till stationen. Själva stationen blir 400 meter lång och får kapacitet för att ta de långa tågen.

Hur många spår det blir genom södra Munksjöområdet är det ingen som vet exakt.

— En grov gissning är två till fyra spår med ett förbigångsspår en bra bit söder om Jönköping. Det hamnar någonstans mellan Jönköping och Tenhult, jag gissar Tenhult, säger Stefan Lind.

Själva sträckningarna av hur spåren ska gå är det för tidigt att säga något om, säger Ann–Mari Nilsson. Oavsett var spåren ska byggas kommer man att möta olika former av problem och konflikter.

— Resan är påbörjad men jag vill ändå påminna om att regering och riksdag ännu inte har tagit några beslut. Det får man inte glömma bort, säger hon.

Målet är att utbyggnaden för höghastighetstågen ska vara klar år 2035, om 19 år.

Är det möjligt?

— Man måste tro att det är det. Går det bra i förhandlingarna kan det till och med gå snabbare, säger Ann–Mari Nilsson.

Regler för kommentarer