"Jag tror det blir en uppsjö chaufförer i branschen som behöver komplettera flera delkurser", säger verksamhetschefen Dan Jönsson, verksamhetschef på Sävsjö termogods. Foto: Privat

Förare ratar utbildning

Många chaufförer i åkeribranschen hoppar över en utbildning som lagen kräver. Nu larmar Sveriges åkeriföretag. - En hel del kommer inte få sätta sig bakom ratten, säger Thomas Hammarström, regionchef.

För fem år sedan kom en ny lag som kräver att alla yrkeschaufförer som kör tung lastbil genomgår en utbildning för att erhålla ett så kallat Yrkeskompetensbevis (YKB). Fram till september 2016 måste alla chaufförer i åkeribranschen ha genomgått utbildningen.

Nu varnar branschorganisationen Sveriges åkeriföretag för att många chaufförer väljer att hoppa över utbildningarna.

Fakta: Yrkeskompetensbevis

Lagen trädde i kraft den 10 september 2009.

Innan september 2016 måste alla yrkesförare ha genom..

Fakta: Yrkeskompetensbevis

Lagen trädde i kraft den 10 september 2009.

Innan september 2016 måste alla yrkesförare ha genomgått en utbildning.

Utbildningen är ofta uppdelad på fem tillfällen.

Den innehåller bland annat lastsäkring, information om trafikrisker och utbildning i vilotider.

Beviset behöver förnyas var femte år.

Thomas Hammarström, organisationens regionchef för Småland/Öland, säger att de utbildar runt 2000 chaufförer i Småland varje år.

– De här personerna väljer ofta att gå en av fem delkurser varje år. Det är fortfarande många som inte gått hela kursen och vi är lite oroliga för det.

Kursen kostar runt 8000 kronor och chaufförer som väljer bort den är ofta visstidsanställda och hoppar in på flera olika åkerier.

– Jag ser ett stort problem där. De är ofta inte anställda någonstans och den personen får i dagsläget bekosta sin utbildning själv, säger Thomas Hammarström.

Sävsjö termogods har satsat på att utbilda sina tillsvidareanställda chaufförer och kommer bli klara ett år innan dispensen går ut.

Dan Jönsson är verksamhetschef på företaget och tror att många åkerier avvaktat med utbildningen på grund av kostnaden.

Enligt honom är ett stort problem med YKB-kurserna att antalet utbildare inte räcker till.

– Sedan kan det vara så att en chaufför har gått en delkurs och sedan byter åkeri. Då stämmer det inte med kurserna. Så var det på mitt förra jobb.

Regler för kommentarer