"Försvinner bilarna dör handeln"

Handeln på Väster dödas om bilarna förbjuds.
— Mina kunder åker bil hit, de vill inte ens parkera på Västra torget, säger Mats Isaksson på Einar Nilssons Järnhandel.

LÄS MER: Biltrafiken kan förbjudas

LÄS MER: Utan bilar dör Västra centrum

Han tycker att förslaget att låta bussarna gå före bilarna på Klostergatan är vansinnigt. Det tycker också Åke Sjöqvist, ägare till skobutiken på Klostergatan och som räknat ut att det finns 50 butiker längs med Klostergatan.

— Jag räknade från Tändsticksmuseet till Torparondellen och tog med smågatorna. Kommunens förslag berör så otroligt många och det är klart att jag blir orolig, säger Åke Sjöqvist.

Hur ska man lösa miljöfrågorna?

— Ta in specialister, jag litar inte på kommunen. Mitt förslag är att göra den där snabbfilen för bussar längre ut från centrum. Då bygger man också ett större centrum. Järnvägen längs med Vätterstranden och E4 genom stan är två stora misstag som gjorts i Jönköping. Nu riskerar det att bli två till, ett höghastighetståg och så den här snabbfilen för bussar, säger Åke Sjöqvist.

Louise Enlund, som också jobbar på Sjöqvists skor, tror att Väster dödas om bilarna förbjuds på Klostergatan.

— Jönköpingsborna är måna om att ta sig fram med bil, säger hon.

Åker du bil eller buss?

— Jag åker mycket bil, tyvärr. Bussarna funkar inte för mig. Men spårvagn vore trevligt, säger Louise Enlund.

Greger Carlphil driver Ica–butiken på Klostergatan. Han hoppas att politikerna är medvetna om att förslaget att förbjuda bilar på Klostergatan får förödande konsekvenser för handeln.

— Det räcker med att man bygger om utanför en period för att kunderna ska försvinna. Bilarna måste få vara kvar, det är bättre att kommunen utvecklar cyklandet. Många är så beroende av sin bil och all handel påverkas negativt om de förbjuds. Lånecyklar tycker jag vore en bra idé, säger Greger Carlphil.

Regler för kommentarer