I Nässjö imponerar både de utvalda - och de ratade

En konstsalong är en gammaldags idé, men i Nässjö blir det uppenbart att den fungerar även i modern tappning. Nässjö Konstsalong erbjuder besökarna både bredd och djup, enligt Johan Fingal.

Nässjö konstsalong är inte bara en utställning - det är faktiskt två. Utöver utställningen i konsthallen, där elva konstnärer representeras med verk som valts ut av en jury, finns även en annan och separat utställning ett stenkast bort i en lokal i Loket-gallerian.

Arrangörerna hemlighöll in i det sista att de konstnärer som inte antogs till salongen istället har bjudits in att visa sina verk på "De refuserades salong".

Fakta: Utställning

Konstsalong & De refuserades salong

Nässjö konsthall

Pågår: 28 nov - 9 jan 2016

Fakta: Utställning

Konstsalong & De refuserades salong

Nässjö konsthall

Pågår: 28 nov - 9 jan 2016

Det är mer än en generös bonus att visa de bortvalda verken. Urvalet som juryn har fått förhålla sig till i sin bedömning redovisas på ett öppet vis och publiken bjuds in till ett samtal, att jämföra, tycka och tänka. För vi ser och upplever på vårt eget sätt, trots allt.

I mina ögon går det inte att klandra juryn för deras val. Bland de refuserade verken finns mer traditionellt måleri, ett rakare tilltal och möjligen grällare färg. Medan det i konstsalongen finns större självständighet och en betoning på idébaserad konst.

Resultaten är skiftande - det är själva poängen - och det finns exempel på konstnärskap som ännu prövar sig fram, men som ännu inte har nått hela vägen. Men de hör till undantagen.

Om konstnärerna har något gemensamt är det en utvecklad relation till det valda materialet. För konstnären Emelie Ackerman är det konstglaset som utforskas; glaset med alla sina speciella egenheter och sin långa industritradition. Verket "Verblista" påminner om en ståtlig, officiell minnestavla, där åskådarnas ansikten speglas. Inristat i glaset finns mängder av verb, som i en ordlista. Verben har en koppling till glasarbete, men de kan också tolkas och förstås i ett vidare sammanhang.

Det är ett mäktigt och meditativt verk. Ackerman har helt enkelt formulerat en originell idé som har givits ett spännande estetiskt tilltal.

En annan konstnär som gör ett stort intryck är Karin Granstrand, som kombinerar teckning och installation. Hennes verk är ett svar eller en motreaktion till all information som sköljer över oss, ett överflöd av tecken och symboler.

I "Arranging the Arcane" har informationen malts ned till en gråsvart yta. Konstnären arbetar med blyerts, till synes enkelt och sparsamt. Men vid närmare granskning finns en enorm komplexitet där informationen har återerövrats och fått ny form.

Konstsalongen rymmer mycket, trots begränsat utrymme, och det är glädjande att även fotokonsten har fått ta plats. Två fotografer, Danilo Giannini och Cletus Nwadike, är representerade med bilder som utgår från en klassisk, svartvit fototradition. De må arbeta i samma anda som de stora fotomästarna, men båda har ett bildspråk med en personlig och självständig stil.

Gianninis motiv hämtas från en främmande stad utan namn, en urban miljö som känns exotisk och samtidigt märkligt välbekant. Nwadikes bilder är tagna i Nigeria, där människorna möter fotografen med djärv och lite undrande blick.

Salongens mest färgstarka och iögonfallande verk kommer utan tvekan från Filippa Nilsson Kallhed. Här är det starka färger och sinnlighet som speglar vårt samhälles besatthet i konsumtion och glamour.

Det gäller inte minst "Limbo bimbo", där de mjuka formerna i knallgul textil reser sig och sträcker sig mot taket, mot himmelen. Verket dominerar utställningsrummet och konstnären uppvisar en avväpnande lekfullhet.

Den syns även i "Stardust", som består av en uppsättning dammvippor som har monterats över en spegel. Det vardagsnära förvandlas till något annat - kanske en fåfäng dröm - en regnbåge som utgör en perfekt cirkel om man betraktar den från rätt synvinkel.

Verken av Nilsson Kallhed fungerar på så vis, något nytt upptäcks när perspektivet förändras. Det gäller för övrigt för flera av konstnärerna på den väl genomförda utställningen, som speglar samtidskonstens olika ansikten.

En konstsalong är egentligen en historisk och utdaterad tradition, men i Nässjö blir det uppenbart att den fungerar alldeles utmärkt i ett modernt sammanhang.

Regler för kommentarer