Fjolårets fakturor ska undersökas för att se hur inköpen på kommunen har gått till. Senare tillsätts en särskild tjänst som ska ha en övergripande koll på inköpen. Foto: Arkiv 

Inköpen ska granskas

Upphandlingscontroller tillsätts efter kritik

Efter kritik ska nu Mullsjö kommun få ordning på upphandlingsorganisationen.
— Jag är ganska övertygad om att det kommer att spara en del pengar, säger Jan Österberg, ekonomichef.

Det var i höstas som revisionsbyrån Pwc riktade kritik mot kommunens upphandlingsorganisation efter en granskning.

— Det var ganska mycket kritik och rätt saftig sådan, men det stämmer ganska bra, säger kommunchef Lennie Johansson.

Revisorerna menade bland annat att kommunen saknar fastställda riklinjer, en tydlig ansvarsfördelning och uppföljningar inom upphandlingsområdet.

Handla enligt avtal

För att komma tillrätta med problem har kommunstyrelsen beslutat att tillsätta en ny tjänst med ansvar för upphandlingarna, en upphandlingscontroller. Men först ska ett bolag gå igenom fakturorna för fjolåret, detta för att få en uppfattning av vad upphandlingscontrollern behöver jobba med.

— Vi gör en spendanalys, där vi tittar igenom ett helt år, vem köper, vad vi köper, säger Jan Österberg, ekonomichef på kommunen.

— Vi ska ju handla på ram-avtal men det händer att folk handlar utanför avtalen, säger han.

Kan spara pengar

Avtalen kan också göras ihop med andra kommuner eller organisationen Sveriges kommuner och landsting vilket kan leda till bättre priser och det är tillexempel sådant den nye upphandlaren kommer att ha koll på.

— Jag är ganska övertygad om att vi kommer att spara en del pengar, säger Jan Österberg.

Först när spendanalysen är klar så ska den nye upphandlingscontrollern anställas.

— Vi har inte gått ut med annonsen än men det är redan en del som har hört av sig. Från det att annonsen går ut kan det ta en tre till fyra månader innan vi har en upphandlingscontroller på plats, säger Lennie Johansson.

Regler för kommentarer