P4 Jönköping har rapporterat om ett missnöje som har blossat upp bland lärare som blev utan det stora lönepåslag som lärarlönelyftet innebär. Ungefär 2 000 lärare blev utan satsning. Personal säger upp sig i protest.

Även från flera andra håll landet över har det rapporterats om att lärare mår dåligt, säger upp sig och sjukskriver sig.

Lärarlönelyftets pengar ska gå till särskilt kvalificerade lärare, förskollärare och fritidspedagoger. Vilka det är avgör rektorerna utifrån olika kriterier.

Lade sig på den lägre nivån

Kommunerna eller rektorerna kan inte sprida pengarna till hur många lärare de vill eftersom den genomsnittliga löneökningen för alla lärare i satsningen hos en huvudman ska vara mellan 2 500 kronor och 3 500 kronor per månad. Jönköpings kommun valde att lägga sig på den lägre nivån för att sprida pengarna till så många lärare som möjligt.

— Vi ville ju att så många som möjligt skulle ta del av det. Vi fick inte lägga oss på lägre belopp, säger Maria Idéhn, förhandlingschef på Jönköpings kommun.

— Men vi vill ju öka lönespridningen bland lärarna och det här har verkligen hjälpt till.

Men nu kan alltså lärare som har blivit utan pengar kompenseras. I den årliga löneöversynen är lärarna en prioriterad grupp och utbildningsförvaltningen vill att rektorerna tittar extra på de lärare som inte fick ta del av lärarlönelyftet.

Bara för vissa

På onsdag tas löneöversynen upp på personalutskottets sammanträde, så småningom får varje chef pengar att fördela och rektorerna för bedömningssamtal med lärarna. Från 1 april ska de nya lönerna gälla.

Kriterierna för lärarlönerna kommer att likna dem som användes för att fördela lärarlönelyftet. Alla kommer inte att kompenseras, enligt Maria Idéhn.

— Det är fortfarande individuell lönesättning och insatserna 2016 som belönas. Så har vi haft det i många år.

Är det inte risk att det blir ännu mer missnöje om en del fortfarande blir utan?

— Efter en löneöversyn brukar ju långtifrån alla vara nöjda.

Maria Idéhn vill inte säga hur mycket extra pengar det handlar om.