Förra säsongen i division 1 blev en succé för HV71. I grundserien var laget förlustfritt och släppte bara in sex mål på 15 matcher. Nästan lika bra gick sista halvan av säsongen och HV kvalificerade sig för riksserien.

Steget mellan divisionerna är stort, något som klubbens spelare är väl medvetna om.

— Det är ett väldigt, väldigt stort steg upp till riksserien, säger Sara Jakobsson.

Därför är denna försäsong också den hårdaste och tuffaste hittills.

— Vi är mycket, mycket, mycket, mycket bättre tränade i år än förra säsongen. Vi tränar tuffare, hårdare och längre, säger målvakten Sabina Eriksson.

Ny träningsform

I idrottshallen i Kinnarps Arena kör sju HV-spelare ett träningspass på en och en halv timme. Egentligen har laget semester.

— Vi är ett gäng som brukar träffas här och köra tillsammans ändå. Det blir lättare och roligare än om man skulle träna på egen hand, säger Eriksson.

Efter förra säsongen hade laget några veckors semester, men redan i april drog försäsongen igång.

— Några tyckte nog att det var lite tidigt, man hade kanske velat ha någon vecka ledigt till. Men vi måste ju förbereda oss på bästa sätt inför riksserien, säger HV:s målvakt.

Nytt för i år är att allt är nytt.

Skivstängerna och den klassiska gymträningen är borta. Istället satsar laget stenhårt på en relativt ny träningsmetod: 3D-träning.

— "Stålis" (fystränaren Patric Stålbark) har varit på en ny utbildning. Den här träningen är mer funktionell och inriktar sig mer mot just situationer på isen, säger Sara Jakobsson.

— För första gången har jag släppt skivstängerna helt, säger Patric Stålbark.

Några lite skeptiska

3D-träningen har funnits i USA under ett par år och den börjar komma mer och mer i Sverige. Ett par svenska NHL-spelare använder sig av den när de är i Sverige och kör sommarträning. Tanken är att du ska bli starkare i musklerna som behövs på isen.

Patric Stålbark:

— Visst kan det vara bra att kunna lyfta tungt på ett gym, men när behöver du det som hockeyspelare?

Vad var spelarnas reaktion när du berättade om upplägget?

— Några var väl lite skeptiska och frågade när skivstängerna skulle fram. Vänta du bara, sa jag då. Det går att köra ruskigt bra styrketräning utan skivstänger. Det är så vi har jobbat i år och vi är övertygande om att det är rätt, säger Stålbark.

Sabina Eriksson håller med.

— Jag kan bara prata för mig själv, men jag tycker att det har varit jättebra. Dessutom har det varit rolig träning.

Sara Jakobsson är av samma uppfattning.

— Det är skitkul. Jag känner verkligen hur bra tränad jag har blivit, jag har aldrig varit i så bra form som nu.

"Rolig träning

Förutom en ny träningsform kör laget också fler och längre träningar än förra året.

— Vi kör två pass per dag måndag till torsdag, sedan ett till två pass på helgen plus ett återhämtningspass, säger Sabina Eriksson.

Det låter väldigt mycket?

— Det är det. Mattias Karlsson var med och tränade med oss innan han gick till KHL. Efter första passet sa han att han inte var så kaxig längre.

I och med att de flesta av spelarna jobbar på dagarna så får det bli dubbla pass på kvällen.

— Så är det. Man får liksom bara acceptera det, säger Sara Jakobsson.

Det känns om att ni har förberett er på bästa sätt?

— Absolut. Går det dåligt i riksserien så är det inte på grund av att vi är dåligt tränade i alla fall, säger Sara Jakobsson.