Ett Krösatåg började under måndagen brinna och alla resenärer tvingades evakuera tåget. Under tisdagen kom det branddrabbade dieseltåget till verkstad i Nässjö där en undersökning ska göras. Kent Högström är tågansvarig på Länstrafiken och han vill inte kommentera något innan man vet mer om vad som har orsakat branden.

I september 2015 var det rökutveckling i ett annat tåg av samma typ och eventuella sambandsorsaker ska utredas.

– Nu har det varit två bränder så man frågar ju sig vad det beror på, säger Tomas Adelöf som är trafikansvarig vid Länstrafiken.

Tågbrist igen

Planeringen av trafiken påverkas av bristen på tåg och ett tåg som ska komma tillbaka i nästa vecka verkar inte bli färdigt från verkstad i tid. Det är dag-för-dag-lösningar och resenärer får titta på hemsidan om vad som gäller.

— Vi har ändå målsättningen kvar att kunna upphöra med bussersättningar Nässjö-Eksjö och Nässjö-Vetlanda. Men det innebär att några andra turer måste dras in, säger Tomas Adelöf.

Från måndag dras tre dubbelturer in: Nässjö-Vaggeryd in, liksom en tur Nässjö-Värnamo och en tur Nässjö Vetlanda. De ersätts med buss.

Lugn inom facket

Från fackligt håll inväntar man utredningen av brandorsaken. Mats Andersson är ordförande för Klubb Krösatågen.

— Vi fick snabbt besked om gårdagens brand och företaget skötte det bra. Det var en rutinerad förare som agerade lugnt och nu är tagen ur tjänst, helt enligt reglerna.

Mats Andersson är inte särskilt oroad med tanke på hur mycket tågen rullar hur sällan bränder uppstår.

— Det här tåget stod på tur för att tas in för tungt underhåll, men det ska inte börja brinna för det. Kommer det fram något som behöver åtgärdas så vet vi hur vi ska agera, säger Mats Andersson.

Tåg-Sverige vill veta

Länstrafikens direktör Carl-Johan Sjöberg är oroad och säger att hela Tåg-Sverige är intresserat av vad utredningen kommer att visa.

- Det finns många likadana dieseltåg. I Jönköping har vi åtta av just den här sorten som köptes 2002. Vi har också två andra Itinotåg som köptes 2010.

Branden igår och rökutvecklingen i september 2015 inträffade i de lite äldre tågen medan en incident med läckande diesel upptäcktes på ett av de nyare tågen för en tid sedan. Båda de nyare tågen åtgärdades i samband med det.