Svensk Cykling tillsammans med Vätternrundan och Svenska Cykelförbundet, kräver som i en debattartikel 30 bilfria mil för Vätternrundan. Foto: Arkivbild 

Organisationer kräver 30 bilfria mil

”Cykling har blivit en folkrörelse och gör stor nytta för folkhälsan. Men svårigheterna med att stänga av biltrafik hotar att på sikt hämma den positiva trenden.”
Det menar Svensk Cykling tillsammans med Vätternrundan och Svenska Cykelförbundet, som i en debattartikel bland annat kräver 30 bilfria mil för Vätternrundan.

Bakom utspelet står kvartetten Klas Elm och Lars Strömgren, vd respektive ordförande i Svensk Cykling, Lena Alfvén, generalsekreterare Svenska cykelförbundet och Gunilla Brynell, vd för Vätternrundan och bakgrunden är det stora intresset för motionscykling och cykellopp på senare år. ”Det är en positiv trend, som gör underverk för folkhälsan, men många arrangörer anser att cykelsporten ändå behandlas styvmoderligt, såväl på motions- som tävlingsnivå”, skriver undertecknarna till utspelet som nyligen publicerats på SVT Opinion.

— Det måste bli enklare för arrangerande cykeltävlingar motionslopp som tävlingar, att stänga av vägsträckor och tillåta cyklar i vägbanor även där det finns en cykelbana, säger Gunilla Brynell i opinionsartikeln.

Diskussionen om 30 bilfria mil runt Vättern har pågått i flera år och ska loppen fortsätta att utvecklas, måste säkerheten öka för deltagarna, skriver man i debattartikeln.

När anmälan till Vätternrundan öppnade den 7 november förra året tog 95 procent av platserna slut på två minuter. Inom tre timmar var loppet fullt. Tillsammans med MTB-Vättern, Halvvättern, Tjejvättern och Minivättern räknar man med 40 000 anmälda till 2017 års lopp.

Regler för kommentarer