MBB har funnits i 43 år och det är inte första gången de är i Jönköping. Men det bör vara första gången som de lirade på Fjället. Calle Engström, Mats Grönqvist och Peo Fahlström finns kvar från starten. Bosse Olsson anslöt sig 1987 och Tommy Medner kom med 1995. I samband med 20-årsjubileet, 1994, startade de Mönsterås Bluesfestival. I år arrangeras denna institution för 24:e gången. Dessa veteraner spelar med attityd och kraftfullt uttryck. De gör en blues som går djupt ner i genrens rotsystem och som uppskattas långt utanför vårt lands gränser.

Fakta: Blues med karaktär

Konsert: Blues med karaktär

Medverkande: Mönsterås Bluesband

Plats: Fjällstugan

A..

Fakta: Blues med karaktär

Konsert: Blues med karaktär

Medverkande: Mönsterås Bluesband

Plats: Fjällstugan

Arrangör: Musik på Fjället

Betyg: 4 tändstickor

Rubrik: Lågan lyser än i Mönsterås

Med sitt kalmaritiska idiom mjukade Calle upp den välfyllda salen och varnade för en volymchock. Jag tycker inte att den kom. Den här musiken måste ha ett visst tryck och det trycket var väl balanserat. Och så gungade skutan igång. Man känner igen stilen på dessa herrar när man en gång har hört dem. Kapellmästarens röst håller och den målar med bred pensel och varma färger. Vi bjöds på en palett med country, gospel och lite rot-rock, utanpå den renodlade bluesen. Men MBB blandar allt detta till subtila nyanser.

Mats har ett fint häng i sina lite vemodiga gitarrsolon. Peo lägger fina och feta harmonier på sitt keyboard och sin mini-Hammond. Tommys tunga trummor ger den rätta densiteten till anrättningen. Och i botten finns Bosses grundande bas. Det lyser av glädje i dessa fem ansikten. De har efter alla dessa år fortfarande roligt. Det syns. När låtarna har svensk text glittrar ögonen lite extra. Calles bohemiska slarvighet roade publiken. Han hade naturligtvis inte plockat fram sitt munspel utan fick gå åt sidan och pratade hela tiden utan mic. Men det är därför vi älskar den här kvintetten. Småstadens enkla charm och en aldrig slocknande kärlek till musiken.

Bo Levander