LÄS MER: Pengar i sjön om järnvägen krånglar

LÄS MER: Jönköping slipper järnvägshållhaken

Centerpartiets talesperson i trafikfrågor, Anders Åkesson, har varit i Jönköping för att prata järnväg och träffa Trafikverket.

Fakta: Tidsplanen

Tidsplanen Trafikverket förhåller sig till:

2020-2035: Byggtid.

2035: Järnvägen tas ..

Fakta: Tidsplanen

Tidsplanen Trafikverket förhåller sig till:

2020-2035: Byggtid.

2035: Järnvägen tas i bruk.

2050: effekter, på t ex befolkning och jordbruksmark, bedöms

Källa: Trafikverkets åtgärdsvalsstudie

I Jönköping och runtom i landet jobbas det hårt för att höghastighetsjärnvägen ska bli av.

— Vi lägger ned jättemycket jobb på det här. Det handlar om tid och resurser. Om man nu tillsätter en förhandling från statens sida vill man att staten ska vara en trovärdig motpart. Vi vill kunna lita på att man går i mål, har kommunalrådet Ann-Marie Nilsson (C) sagt.

Hon och Jönköpings kommun vill:

* Att höghastighetsjärnvägen blir av och går genom Jönköping.

* Att stationen hamnar vid Södra Munksjön.

* Att ostlänken Linköping-Jönköping förlängs.

* Att arbetet med järnvägen skyndas på och genomförs i sin helhet.

Men det finns faktorer som kan ställa till det.

* Det är troligt att Jönköpings station hamnar vid Södra Munksjön, men om kostnaderna drar iväg kan andra stationslägen övervägas.

* Enligt infrastrukturpropositionen som Riksdagen har klubbat ska järnvägen byggas i den takt den takt ekonomin tillåter.

— Vi är bekymrade, det kan ta oerhört lång tid. Vem vill investera i nya dyra tåg om man bara kan köra halva vägen? Vår uppfattning är att man måste hitta nya sätt att finansiera ny infrastruktur, säger Ann-Marie Nilsson.

LÄS MER: Enorma konsekvenser av snabbtågen

LÄS MER: Här är knäckfrågorna för snabbtågen

Riksdagsledamoten Anders Åkesson håller med om att järnvägen behöver byggas snabbt och att helheten behöver komma på plats.

— Snuttifierar vi detta får vi aldrig ut nyttan i Jönköping eller Värnamo, säger han.

Vad gör ni för att det ska bli så?

— Vi jobbar för att Alliansen tar över regeringsansvaret 2018 och sedan utvecklar hur man ska klara ekonomin, säger han.

I höstas sa dock Moderaterna och Liberalerna nej till snabbtågen, medan Kristdemokraterna inte gav ett tydligt besked.

Anders Åkesson tror att han kommer kunna få med sig Allianskollegorna igen.

— Jag känner en stor förhoppning utifrån fakta, förnuft och behovet att leda detta landet. Vi är överens om att det saknas kapacitet i järnvägsnätet och att vi kommer behöva resa mer. Det finns företag som säger att det är en affärsmässig risk att inte kunna trafikera sin personal.

— Jag noterar också att företrädare för samtliga Allianspartier ute i landet är rätt positiva till det här.

Vad händer om ni inte får med er alliansen?

— Då tar det väl lite längre tid.