Om träningspepp på Instagram

”Jag ville visa hur lätt det är att vilseleda”

Träningsbilder på sociala medier får gärna inspirera, men de bör granskas med kritiska ögon. Det menar personliga tränaren Maria Broström, som med ett enkelt Instagraminlägg visade hur lätt det är att fejka träningsresultat.

Läser du i appen? Se filmen här

Det är snart tre veckor sedan nu. Maria Broström i Skillingaryd la som vanligt ut bilder på det Instagramkonto hon har som personlig tränare. En klassisk före- och efterbild. En sådan där bild som görs med några månaders mellanrum för att visualisera en viktnedgång, med en stor mage och sedan en platt mage.

Det trodde alla som såg bilderna. Men de som sedan läste texten förstod att det inte var riktigt så som det låg till.

Vara kritisk

Så här skrev nämligen Maria Broström under bilderna:

Marias träningstips

”WOW, vilken utveckling! OJ en sån framgång! SHIT, vilken viktnedgång! Eller? NEJ. Skillnaden mellan bild ett och två är 1,5 minut, ett toabesök och 0,3 kg. OCH naturligtvis: posering och vinklar. Jag har inte ens bytt kläder!”.

— Jag ville visa hur lätt det är att vilseleda, säger hon.

— Man måste vara kritisk när man ser alla såna här bilder i sociala medier.

Sedan inlägget gjordes har både Aftonbladet och Nyheter24 snappat upp det och Maria Broström har fått många positiva reaktioner.

Om skador

Kanske känner förresten någon igen Maria Broström sedan tidigare? Hon har en bakgrund som framgångsrik handbollsspelare. I dag har hon nästan lagt bollen på hyllan. Men bara nästan och det på grund av upprepade skador. Senast i axeln, innan dess stressfraktur i smalbenet och ett antal knäoperationer.

Det tuffa beslutet att - kanske - lägga av med handbollen, är orsaken till att hon utbildade sig till personlig tränare (PT). Ett beslut som var mer oväntat än det låter.

Fakta: Maria Broström

Ålder: 30 år

Ort: Skillingaryd

Familj: Sambo Viktor Lindblad, barnen Aston 4 år och D..

Fakta: Maria Broström

Ålder: 30 år

Ort: Skillingaryd

Familj: Sambo Viktor Lindblad, barnen Aston 4 år och Dahlia 1 år.

Sysselsättning: Personlig tränare med hälsoprofil och driver företaget ByAiram (smycken).

Utbildning: Axelsons Gymnastiska Institut, försäkrad genom Kroppsterapeuternas yrkesförbund.

Intressen: Träning, musik, middagar, resa.

Drömresemål: Boston, USA. Besökte nyligen Dominikanska Republiken.

— Alla som känt mig sedan jag var yngre satte väl i halsen när jag sa att jag skulle utbilda mig till PT. Jag har aldrig varit den där som har tränat i onödan.

Lämna lagidrotten

Men Maria Broström hade en oro över att hon den dagen hon slutade med handbollen helt enkelt skulle bli tjock - eftersom hon skulle få svårt att motivera sig att träna.

— Att vi spelar i en lagidrott är ju för att det dels är jätteroligt och dels för att om man ligger hemma i soffan vid halv fem, så hade man stannat kvar där hela kvällen, om man inte hade känt att man svek laget.

Efter barnen

Mellan 2013 och 2014 pluggade därför Maria Broström till personlig tränare vid Axelsons Gymnastiska Institut och kan nu titulera sig som certifierad personlig tränare med hälsoprofil. Hennes motto är att styrka byggs inifrån och ut, de synliga musklerna kommer på köpet. Och hon anser att all träning i grunden ska bestå av 70 procent styrka och 30 procent kondition.

— Jag försöker att alltid jobba så sunt och långsiktigt som möjligt, säger Maria Broström.

— Först träffar jag mina kunder och pratar om vad de vill uppnå, om eventuell sjukdomshistoria, skador, arbete och familjesituation. Sen lägger jag upp ett program utifrån det.

Får rysningar

I arbetet med kunderna handlar det mycket om att ge positiv feedback och att utmana litegrann i taget.

— Klarar de en övning som jag inte var säker på att de skulle greja och säger "men du gjorde det ändå", då ser jag hur de växer ett par centimeter. Jag ser personer som är totalt dygnsura efter ett pass ligga där och le och säga att de ser fram emot nästa pass. Jag får rysningar när jag tänker på det. Det är det som hela grejen med att vara PT.

Flytta fokus

Målen för hennes kunder skiljer sig mycket. Det kan vara ett långlopp som hägrar, det kan vara att ”må bra”. Att överhuvudtaget ha ett mål och ett mätbart sådant är viktigt, tycker Maria Broström. Den som ”vill må bättre”, kan ändå ha delmål i form av att klara av att springa en viss sträcka på en viss tid.

— Det ger ett kvitto på att du har tränat bra och att du har utvecklats. Och när du har nått ditt mål - sätt ett nytt mål.

Starkt Sverige

Vid sidan av kunderna hon har som personlig tränare, så lägger hon kontinuerligt ut träningstips via sitt Instagramkonto. Till exempel veckans utmaning. Mitt i vardagsstöket med småbarn.

— Du behöver inga redskap för att få in lite motion i vardagen. Det behöver inte kosta något, menar Maria Broström.

— Jag vill att alla ska kunna träna, men jag vill inte ha ett smalt Sverige - jag vill ha ett starkt Sverige.

Fakta: Fysisk aktivitet

För att räknas som fysiskt aktiv ska man träna minst 150 minuter per vecka. Varje pass ska ..

Fakta: Fysisk aktivitet

För att räknas som fysiskt aktiv ska man träna minst 150 minuter per vecka. Varje pass ska vara minst tio minuter och man ska bli lite andfådd, till exempel genom en rask promenad. En sju minuter lång promenad räknas alltså inte. Högintensiv träning räknas dubbelt, 20 minuter jogging blir 40 minuter.

MEN för mycket stillasittande är skadligt, oavsett träningsminuter: Någon som sitter stilla hela dagen och tränar flera kvällar i veckan ligger lika mycket i riskzonen, för till exempel hjärt- och kärlsjukdomar, som den som står upp och jobbar hela dagen och sedan ligger på soffan hela kvällen.

Källa: Maria Broström, personlig tränare

Regler för kommentarer