Så tycker jönköpingsborna om flygplatsen

Två läger runt flygplatsen

De flesta hävdar nyttan, andra vill se avveckling

— Vill näringslivet ha en flygplats får företagen se till att skjuta till själva, det är ju inte så att flygfrakterna ökar. Det säger Jerry Hansson, (V) som är kritisk till att Jönköpings kommun driver ett bolag av det här slaget.

Politikerna befinner sig i två läger när det gäller åsikten om flygplatsens vara eller inte vara i kommunal regi. Förespråkarna, de flesta av partierna, vill ha kvar flygplatsen, oavsett mångmiljonförluster. Man pratar om nytta och tillväxt och attraktionskraft för regionen.

— Vi är övertygade om att det tillför nytta, det görs undersökningar som visar att det är viktigt att ha en flygplats i närheten, säger Thomas Bäuml (M), som är ordförande i flygplatsbolagets styrelse.

Han säger att det finns företag som har valt att etablera sig i Jönköping, bland annat för att det finns en flygplats, men kan inte ge något konkret exempel.

— Det har varit väldigt mycket politiskt käbbel kring det här, de negativa vill inte vara med och betala men man ser inte hela sambandet, att vi med en flygplats kan behålla arbetstillfällen i Jönköping, säger Thomas Bäuml.

Även Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande, tycker att nyttan är ett tillräckligt starkt argument för att fortsätta driva flygplatsen.

— Men man får hela tiden väga av om insatsen är rimlig i förhållande till vad den genererar.

Hon säger att man har sett att den bidrar till tillväxt, trots att inga större utvärderingar har gjorts.

Flygplatsens inkomster

Region Jönköpings län bidrar varje år med 6 miljoner kronor.

Ett statligt bidrag på 2 ..

Flygplatsens inkomster

Region Jönköpings län bidrar varje år med 6 miljoner kronor.

Ett statligt bidrag på 2 miljoner kronor ges varje år, från en klumpsumma på 100 miljoner som ges till flygplatser som Svedavia sålde av.

Flygbolagen ska betala passageraravgifter och startavgifter. På nya linjer ges rabatter.

När flygplatsbolaget går med förlust går moderbolaget Rådhus AB, som också ägs av kommunen, in med pengar.

— Så är det med all infrastruktur, våra vägar och järnvägar kostar pengar för kommunen och staten, men de genererar tillväxt och utveckling, säger Ann-Marie Nilsson.

I det andra lägret, där man helst av allt vill se en avveckling, är tongångarna annorlunda.

— Det finns ingen logik i att vi ska subventionera flyg till Frankfurt, det finns viktigare saker som kommunen bör ägna sig åt. Vi har fått ta över verksamhet som ingen annan ville driva, säger Jerry Hansson (V) och fortsätter:

— Vi har hela tiden sagt att det inte är långt till Landvetter, visst, man kan tycka att det är lyxigt att åka till Mallis härifrån, men de som har ropat om vikten av en flygplats använder den ju inte, det visar sig inte minst när det gäller frakten, säger Jerry Hansson.

Han säger att kommunen borde lägga resurserna på vård och omsorg, på stadsutveckling och på att få bort bilarna från innerstaden i stället.

— Vi måste tänka på miljön också. I framtiden kommer inte flygplatsen att ha så många försvarare, som jag ser det har den ett bäst föredatum som redan har gått ut. säger Jerry Hansson.

Även i Miljöpartiet tror och hoppas man att flygplatsens dagar är räknade.

— När höghastighetsbanan är på plats kommer flygplatsen på Axamo att ha spelat ut sin roll, säger Margareta Sylvan.

Sylvan säger att hon har respekt för att flygplatsen kan bidra till tillväxt.

— Men man skulle kunna använda sig mer av tåget och vi tror att Landvetter i längden kan tillfredsställa den trafiken med hjälp av höghastighetsbanan, säger Margareta Sylvan.

Antalet ton frakt har minskat stadigt sedan 2011, det är framför allt på grund av att mindre mängd post skickas med flyg.

Klockan 15.15 på fredagen drabbar Thomas Bäuml (M) och Jerry Hansson (V) samman i en debatt om flygplatsens existens. Den hittar ni här.

Regler för kommentarer