Annons

Annons

Annons

Huskvarna

Engelska skolan slår tillbaka: "Betygsmodellen är som skapt för problem”

Text

Den svenska skolmodellen där läraren sätter betyg på sina egna elever är som att be om problem med glädjebetyg. Det anser Simon Varley, rektor på Engelska skolan i Huskvarna.

– Det handlar om ett systemfel i den svenska skolan, säger han.

Engelska skolan i Huskvarna (bilden) har haft problem med för hög betygsättning. Men skolans rektor Simon Varley säger att betygsinflation förekommer även på kommunala skolor.

Aftonbladet skriver att alla friskolegrupper sätter glädjebetyg jämfört med kommunala skolor och att Engelska skolan och Kunskapsskolan, som båda har grundskolor i Huskvarna, är bäst i klassen på glädjebetyg. Men så enkelt är det inte, betonar Simon Varley.

– Att säga att det bara är privatskolorna som har problem med glädjebetyg är som att säga att alla invandrare är dåliga för Sverige. Så är det naturligtvis inte, säger Simon Varley. Han fortsätter:

Annons

– Sådana här rapporter kommer med jämna mellanrum, så jag är ganska van. Djupare statistik visar att även kommunala skolor har problem med betygsinflation. Det är ett mönster som Skolverket ser varje år, säger han.

Annons

”Inget vi är stolta över”

Simon Varley berättar att man för tre år sedan hade bekymmer med för höga betyg i matte på Engelska skolan i Huskvarna.

– Det är inget vi är stolta över. Men vi tog tag i problemet, ändrade några rutiner, utbildade personalen och rekryterade några nya anställda. Nu har problemet vänt, säger han.

Enkäter med tidigare elever på Engelska skolan i Huskvarna visar även att de har delat ut för höga betyg i ämnet i moderna språk.

– Vi tar det här på allvar och försöker rätta till vår betygssättning efter svaren vi får. Det ger effekt, men ibland tar det tid, säger Simon Varley.

Råd: Håll fast vid din rektor

Ett sätt att motverka glädjebetyg är enligt Simon Varley att hålla fast vid sin rektor.

– Nya rektorer vet inte vilka problem som har funnits i undervisningen eller betygsättningen. Har du varit rektor i några år kan du jobba med problemen så att man år för år blir bättre på detta, säger Simon Varley, som har varit rektor på Engelska skolan i Huskvarna i nio år.

”Kommer alltid lindrigare undan”

Simon Varley tycker att kommunala skolor alltid kommer lindrigare undan när brister påtalas i skolan, medan privata skolor svartmålas.

– Det är otroligt att diskussionen är på den här nivån. En skola ska behandlas efter hur den är och vad den presterar, inte efter vilken kategori den tillhör. Det finns bra och dåliga exempel både inom den privata och kommunala skolan.

Annons

”Den mänskliga faktorn är så skör i Sverige”

Systemet i den svenska skolan där lärare sätter betyg på sina egna elever borde skrotas, enligt Simon Varley.

– Betygsättningen påverkas av relationen läraren har med eleven. Klassläraren borde bara sätta en del av slutbetyget och den andra delen borde sättas av en opartisk lärare, baserat på opartiskt rättade nationella prov och standardiserade inlämningar. Då plockar man bort den mänskliga faktorn, som är så skör i Sverige, säger han.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan