Annons

Annons

Annons

Vaggeryd

Film om Familjecentralen del i integrationsprojekt

Text

Skolverkets projekt för att underlätta integration i skolan fortsätter. I veckan har målet bland annat varit att producera en film om familjecentralen.

Johan Lundell, kommunikatör i Vaggeryds kommun, hoppade in som filmare när verksamheten vid öppna förskolan och Familjecentralen skulle skildras.

Du som själv har flyttat till en annan kommun vet att det bortsett från sociala kontakter även kan vara svårt när ett barn exempelvis ska börja på högstadiet. Eller så står du med en nyfödd, inför en period av föräldraledighet.

Tänk dig då att du kommer från ett annat land. Ska barnen ha med sig mat till skolan? Förväntar sig läraren ett äpple då och då? Och är han eller hon en förlängd arm till polisen?

Brobyggaren Familjecentralen

När vi senast kom i kontakt med Förnyelselabbets arbete i Vaggeryds kommun var man på besök hos Remida i Skillingaryd.

Annons

Läs mer: Design ska underlätta integration

Annons

Då handlade det om att ta reda på hur behoven ser ut och var det går att sätta in någon form av information.

– Familjecentralen blev en av delarna i projektet. Här handlar det om att hjälpa de nyanlända förstå hur vi fungerar som brobyggare - från öppna förskolan till förskolan, berättar Helena Andersson som är pedagog vid öppna förskolan i samma hus som regionens barn- och kvinnohälsovård, samt socialtjänstens kuratorer.

Här är det kvinnohälsovården på Familjecentralen som skildras.

Ett späckat schema

Öppna förskolan är en verksamhet för föräldrar som är föräldralediga med barn som är 0-6 år.

Filmaren i det här fallet är kommunens kommunikatör, Johan Lundell. Han har ett späckat schema och har just filmat någon som läst in en dikt. Nästa mål är kvinnohälsovården och därefter öppna förskolan, där barnen ska sjunga ”Lilla snigel akta dig”.

– Jag har fått ett manus att gå efter från Förnyelselabbet. Det är väldigt detaljerat och framtaget efter diskussion med målgruppen, men lätt att följa, berättar han.

Pia Mcaleenan som är projektledare vid Förnyelselabbet berättar att Johans film ska testas på nyanlända föräldrar för att se hur de upplever den. Är det något som behöver förändras? Till vilka språk ska den översättas? Och ska den vara dubbad eller med undertext?

Annons

På andra håll i kommunen är samtidigt ett team från Förnyelselabbet igång med andra idéer och ”verktyg”.

Annons

På Familjecentralen handlar projektet om dess roll som brobyggare från öppna förskolan till skolan.

Olika koncept

– Vid Missionskyrkans förskola heter konceptet ”Framtidssamtal” och under torsdagen på gymnasiet har konceptet döpts till ”Drömtimmen”. Senare under morgondagen jobbar vi med idén ”Samverkansskalan” som tar upp första mötet innan skolstart i F-6, säger Pia Mcaleenan.

Projektet har en karaktär av forskning över sig. Målet är att få kontakterna mellan nyanlända föräldrar, barn, lärare och personal att flyta bättre. Via ”labbet” tas lösningar fram för att testas i verkligheten. En del metoder kanske förkastas medan andra behöver finslipas.

Johan Lundell tänker sig att en del av materialet kommer att kunna göras tillgängligt via kommunens hemsida. Där ska inte bara nyanlända utan även de som flyttat från en annan kommun kunna lära sig hur det går till att exempelvis börja högstadiet.

– Jag tror att även andra kommuner kommer att kunna använda de här idéerna. Om inte annat kommer Vaggeryds kommuns arbete med integration att läggas fram vid en regional nätverksträff, berättar Pia Mcaleenan.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan