I slutet av januari nästa år avgörs det vilket varumärke som tilldelas Signumpriset 2020.
Det är ett nordiskt varumärkes-pris som bland annat Volvo, Svenska Dagbladet, Marimekko och Gröna Lund tidigare har vunnit.
Signumpriset är ett pris som delas ut en gång om året till ett nordiskt företag som har utmärkt sig i sitt långsiktiga varumärkesarbete, både juridiskt och kommunikativt.
Den 23 januari nästa år, i samband med Varumärkesdagen, delas priset ut för 26:e gången av Groth & Co, ett konsultbolag inom immaterialrätt och Skriptor Zigila, ett internationellt varumärkesföretag.
Annons
Vilka som vinner avgörs av en oberoende jury som består av forskare, marknadsförare och juridiska specialister från media och marknadsföringsbranscherna. Finalisterna bedöms bland annat utifrån konkreta exempel på hur varumärket förmedlas internt och externt samt utifrån den långsiktiga utvecklingen.
Annons
Den här gången är alltså en bolag med anor från Jönköpings kommun nominerat: Husqvarna. Deras varumärke tävlar i finalen mot Almedalsveckan, BOB, Intrum och Östersjöfestivalen.
– Årets startfält är som vanligt en härlig blandning av varumärken från helt skilda branscher, säger Christer Löfgren, juryns sekreterare tillika chefredaktör på BrandNews, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
– En detalj som sticker ut och känns helt rätt i tiden är att vi har två eventvarumärken att titta närmare på. Tidigare har juryn bara fått granska ett enda eventmärke genom alla år.