Annons

Annons

Annons

Annons

Jönköping

Beskedet: Bussarna börjar rulla igen

Michael Joelsson, Freddy Berg och Julia Linhard

Text

Så här ser avspärrningarna ut på bussarna. På ett papper står det tydligt "Du kan inte köpa din biljett framme hos föraren. Vänligen betala för din resa på annat sätt. Vi har spärrat av främre delen av bussen, för att minska smittrisken för våra förare".

Annons

Bussarna började att rulla igen under sena tisdagseftermiddagen. Detta efter att Arbetsmiljöverket bestämt att avspärrningar ska sättas upp för att skydda chaufförerna. Från och med nu kan man inte längre betala sin biljett ombord.

– Att det blir en förlust kan vi konstatera, säger Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på JLT.

Klockan 12 på tisdagen stannade all stadstrafik i Jönköping. Fackförbundet Kommunal gick ut med ett skyddsstopp på grund av smittorisken för chaufförerna då de ansåg att förarna inte var tillräckligt skyddade.

Keolis och Kommunal kom inte överens och därmed stannade alla bussarna.

Vid 16-tiden på tisdagen meddelades att bussarna kommer att köra igen under kvällen. Detta efter att Arbetsmiljöverket bestämt att avspärrningar ska sättas upp.

– Så fort avspärrningarna har kommit upp kommer de att rulla igen, säger Michael Lundgren som är skyddsombud för Kommunal på Keolis.

Annons

”Chaufförerna är glada”

Han berättar att ingen buss kommer att köra innan de har satt upp avspärrningarna.

– Keolis får böta 100 000 kronor om de åker utan. Det är Arbetsmiljöverkets beslut och bussarna ska vara igång om några timmar.

Annons

Det blir inget plexiglas utan det blir avspärrningar av plast.

– Jag ser jättepositivt på detta. Det är en stor vinst för Kommunals sida. Chaufförerna är glada och nöjda och gör tummen upp hela vägen, säger Michael Lundgren.

I och med avspärrningarna kommer man inte kunna betala sin biljett ombord på bussen utan det måste man köpa i förväg.

Ekonomisk smäll

Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik, berättar att arbetet med att sätta upp avspärrningsband inleds omedelbart.

– Det tar ju en liten stund att ordna med det, men allt eftersom kommer bussarna att rulla ut en efter en. Det ska inte behöva ta jättelång tid. Huvudsaken är att trafiken drar igång och det känns väldigt skönt, säger Sjöberg.

Eftersom resenärerna inte längre kan lösa en biljett ombord på bussen räknar JLT med ekonomiska förluster. Carl-Johan Sjöberg vågar inte spekulera i hur dyrbart det kan bli i längden.

– Att det blir en förlust kan vi konstatera, men att säga hur mycket det gör i kronor och ören är omöjligt att säga.

Kan det bli tal om fler kontrollanter framöver?

– Vi har inte hunnit tänka på det ännu. Arbetsmiljöverkets besked nådde oss precis. Vi får återkomma om det.

”Får gilla läget”

Carl-Johan Sjöberg vidhåller att plexiglasskydd vid förarhytterna hade varit ett bättre alternativ.

– Det hade varit en enklare lösning om ingenting annat, och hade heller inte gjort att vi förlorat några intäkter. Men vi får gilla läget och följa direktiven, säger han.

Annons

Annons

Tycker du att chaufförernas oro för att bli smittade är överdriven?

– Det är ingenting jag vill uttala mig om egentligen. Det är svårt att bedöma, men vi kan konstatera att förarna har varit oroliga och att det var anledningen till att de krävde ett skyddsstopp. Och självklart är vi måna om de anställda.

Väntar på skriftligt beslut

Karin Nilsson-Malmén som är presstalesperson för Keolis berättar att de har fått ett muntligt beslut från Arbetsmiljöverket och även ett muntligt besked från JLT att de kan återuppta trafiken igen. Men de väntar på ett skriftligt beslut innan allt sätter igång igen.

– Målbilden är att vi ska vara i trafik rätt snart igen. Vi förbereder med avspärrningar och skyltar, säger Karin Nilsson-Malmén.

Hur ser ni på beslutet som har tagits?

– Det viktigaste är att hitta vägar så att vi på riktigt kan skydda förarna relaterat till coronapandemin och vi tycker att vi har hittat en väg som är bra, säger Karin Nilsson-Malmén som berättar att det blir ett visst avbräck ekonomiskt för Keolis och JLT men att det är rätt beslut med tanke på säkerheten för förarna.

Annons

Annons

Till toppen av sidan