Annons

Annons

ledare borgerlig

Perlenberg: Tidig julklapp från Vänsterns Dadgostar till Liberalerna

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende borgerlig.

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar har börjat dela ut julklappar tidigt i år.

Bild: TT, Pär Grännö

Annons

OPINION. Lämna Liberalerna vid stationen och rulla vidare med höghastighetstågen utan det "nyliberala mikropartiet". Det föreslog Vänsterpartiets Nooshi Dadgostar, Jens Holm och Ulla Andersson i en debattartikel två dagar innan regeringen presenterade sitt förslag till infrastruktursatsningar under fredagen (SvD 14/4).

Vad det betyder för Jönköping återstår att se. Först nästa år läggs den nationella transportplanen från Trafikverket fram med konkreta förslag på dragningar, stationer och placeringar. Att planen presenteras under ett valår gör det särskilt riskabelt att ta regeringens utspel under fredagen som sanning.

799 miljarder kronor för både väg- och tågsatsningar är en prislapp som kan bli ett effektivt kampanjverktyg för oppositionspartier under valrörelsen.

Annons

Givet att prislappen stigit och att finansminister Magdalena Anderson (S) verkar ha gett sin kollega Tomas Eneroth (S) på infrastrukturdepartementet nycklarna till den statliga sedelpressen för att finansiera höghastighetstågen är frågan om inte vänsterpartisterna är på väg att ge Liberalerna en tidig julklapp i form av en "passera infrastrukturpropositionen utan att betala"-biljett.

Annons

I tidigare nämnda debattartikel skrev vänsterpartisterna:

"Låt oss tala klarspråk. Mandat­fördelningen i riksdagen är sådan att regeringen behöver Vänsterpartiets stöd för att bygga ny järnväg, men inte Liberalernas."

Huruvida januariavtalet skulle överleva en utbrytning, med Stefan Löfvens goda minne, återstår att se.

Folkpartisterna har dock inte behövt Vänsterpartiets mandaträkning för att hitta ursäkter till att inte dra ny räls. Skepsisen till höghastighetstågen har varit massiv från i stort sett samma stund som januariavtalet skrevs under. Länge var nya stambanor den ledande ammunitionen i det krypskytte som partiet idkat mot det samarbete som L tillsammans med Centerpartiet ingått med den rödgröna regeringen.

Nyamko Sabuni har bland annat tidigare försökt krångla sig ur delen om tågsatsningen genom en kreativ tolkning av januariavtalet. Till Dagens Industri menade partiledaren redan hösten 2019 att höghastighetståg krävde Moderaternas medverkan, ett hittepå-infall som saknade verklighetsförankring. Dessutom menade Sabuni att klimatnyttan var tvivelaktig:

Annons

– Om klimatfrågan är akut, så är inte det här lösningen. Det kommer snarare öka utsläppen.

Det fick Tomas Eneroth att bre på i en syrlig kommentar i Dagens Nyheter:

– Januariavtalet är inget smörgåsbord där man kan välja vissa delar, men inte andra.

Annons

Men vad är blott en infrastrukturminister mot en liberal partiledare som desperat letat efter ursäkter att inte hedra ett ingånget avtal? Sedan dess har Liberalerna fortsatt att orsaka signalstopp för tågsatsningen. Den 6 maj 2020 lät det som följer från Sabuni i Expressen:

– Vi är inte överens om något nästa steg vad gäller höghastighetståg eller hur de ska finansieras. Byggnation av höghastighetståg har inte blivit mer aktuellt med anledning av corona, snarare mindre.

Sabuni fortsatte under gårdagen sitt motstånd mot den överenskommelse hennes parti ingått och hävdade på Facebook att: "Beskedet innebär att prestigeprojektet höghastighetståg inte får någon gräddfil."

Men kanske behöver inte L trilskas. Skicka i stället en bukett blåklintar till Vänstern som tack för ursäkten att inte åka med på tåget.

Annons

Csaba Bene Perlenberg

Politisk redaktör Jönköpings-Posten

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy