Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

ledare borgerligSvensson-muslimerna

Alen Musaefendic: Borgerliga partier måste rannsaka sig om muslimer

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende borgerlig.

Vad erbjuds svenska muslimer för att bygga bort det enorma moskéunderskottet i syfte att slippa utländsk kontroll från islamistiska regimer? Foto: Lise Åserud/TT och Gabriel Liljevall.

Bild: TT

Annons

GÄSTKRÖNIKA. Det är svårt att tro, men fram till 1940-talet var det republikanska partiet afroamerikanernas politiska hemvist. Sedan dess har partiet bränt mycket pengar för att vinna tillbaka dem. Under Donald Trumps tid hölls ett partikonvent med en talarlista långt mer heterogen än partiet självt, i en förhoppning om att vinna tillbaka en del av Abraham Lincolns arv.

Det finns en likhet mellan svenska muslimer och svarta i USA. En tredjedel av afroamerikaner kallar sig konservativa, och ändå har ingen republikansk presidentkandidat vunnit mer än 15 procent av deras röster sedan 1964. Många kandidater fick långt under tio procent.

I boken "The Loneliness of the Black Republican" menar historikern Leah Wright Rigueur att det beror på två saker: ekonomisk politik och framtoning. Afroamerikaner har i regel mer att vinna på en generös fördelningspolitik och mer att förlora på den rasism som republikanerna hundvisslar till kärnväljarna inför varje val.

Annons

Annons

I stället för att lära sig av socialdemokratin har borgerliga partier ofta klagat på klanröstning, oschyssta metoder och bidragsberoende.

Det kan förklara svenska muslimers lojalitet till Socialdemokraterna, även från de som lutar åt höger. Men i stället för att lära sig av socialdemokratin har borgerliga partier ofta klagat på klanröstning, oschyssta metoder och bidragsberoende. Frustrationen är missriktad och bygger på en felaktig bild av den muslimska väljaren. Striden om denne utkämpas inte enbart i utsatta områden.

För att bättre förstå sina väljare brukar politiska partier skapa en arketyp ur varje demografisk grupp och ge denne ett namn. Det har pratats om unge ”Hassan” som har ena foten i gängvärlden och den andra i skolan. Den äldre versionen av Hassan är en troende man i skägg och exotiska kläder, som på bruten svenska säljer frukt på torget i ett utsatt område. Båda förknippas med utsatthet, segregation och problem.

Dessa individer existerar onekligen. Likväl måste arketypen uppdateras, eller i alla fall breddas ordentligt. Under de senaste decennierna har Hassan gradvis flyttat från förorten in till stan. Han bär kostym, jobbar med finans och dricker cappuccino till vardags. Moskén är inte lika prioriterad som gymmet, men han värnar sin muslimska identitet. Det bekväma livet punkteras regelbundet av islamofobiska uttalanden från politiker och ledarskribenter på högerkanten, en utveckling som oroar honom djupt. Han tror på låg skatt och den fria marknaden, men röstar ändå på S. Hur kommer det sig?

Annons

Ingen, oavsett bostadsort eller inkomstnivå, gillar att bli stämplad som en belastning eller ”ett utländskt hot”.

Enkelt: Ingen, oavsett bostadsort eller inkomstnivå, gillar att bli stämplad som en belastning eller ”ett utländskt hot”. Tidigare var sådan retorik begränsad till SD men sprids nu i rask takt till borgerliga partier som samarbetar med nämnda parti. Någon ambition att vinna över muslimska väljare verkar borgerligheten överhuvudtaget inte ha, kanske med undantag av Centerpartiet.

Annons

De borgerliga partierna har således gjort ett aktivt val och kan inte kränkt klaga på S för sitt minimala stöd bland muslimer. Lika lite kan borgerliga partier påstå sig föra den utsatte väljarens sanna röst, som de ibland gör när brott och straff kommer på tal. Borgerligheten säger sig lida med företagaren som utsätts för snatteri och utpressning, liksom de lider med kvinnor som lever under hedersförtryck. För ökad trygghet förväntas dessa tåla lite rasism – ett orimligt erbjudande som de flesta tackar nej till. Det är inte bortskämt av svenska muslimer att kräva både respekt och trygghet. Det är staten skyldig att erbjuda varje medborgare.

Förutom rena hygienfaktorer – ingen rasism – finns en del andra sakfrågor som svenska muslimer bryr sig om. Här är det viktigt att skilja på praktiserande muslimer som är i minoritet och resten av Svensson-muslimerna.

Det kan finnas skäl att förbjuda utländsk finansiering av moskéer från vissa diktaturer, men vad erbjuds i stället

Annons

Moskébyggen, konfessionella friskolor, halalprodukter, imamer och religiös klädsel är frågor som tar mycket plats i samhällsdebatten, men som främst berör den praktiserande minoriteten. På senare år har politiken närmat sig dessa frågor med förbud och piska, inte reform. Det är fel väg att gå om målet är att inkludera, inte exkludera.

Ta moskébyggen som exempel. Det kan finnas skäl att förbjuda utländsk finansiering av moskéer från vissa diktaturer, men vad erbjuds i stället för att bygga bort det enorma moskéunderskottet? I dag förrättas bön i improviserade lokaler, trånga lägenheter och brandfarliga källare. Även självfinansierade och harmlösa församlingar hindras från att bygga moskéer för att lokalbefolkningen känner en vag oro. Symboliken i att be under jord ska inte underskattas. Värdighet spelar en central roll i muslimernas mentala landskap. Lösningen kan vara statlig finansiering i likhet med vad som föreslås i Frankrike.

Annons

Kraven som samhället ställer på imamerna bör rimma med deras resurser och träning.

De som leder bönen, imamerna, har fått rollen som både integrationsmotorer och konfliktdämpare. Politiken ställer krav på dem att avradikalisera farliga personer, utan någon träning, helst gratis. De redovisade uppgifterna om imamers löner som insänts till Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) visar att många är beroende av externa inkomster. De flesta har osäkra arbetsförhållanden och ytterst få omfattas av det sociala skyddsnätet, till exempel pensions- och sjukförsäkring. Kraven som samhället ställer på imamerna bör rimma med deras resurser och träning.

Annons

Det är lätt att föreslå förbud och ställa krav. Politiker som går varsamt fram kommer dock att vinna i längden. För att få väljarnas förtroende behövs tålamod och kunskap. Mångfalden inom den muslimska gruppen kräver det. Varje enskild muslim tillhör också en viss klass, etnicitet och ideologi. I valurnan är dessa faktorer minst lika viktiga.

Hassan tål och uppskattar kritik och krav, men vill gärna behandlas rättvist.

Hassan är mycket mer komplex än många tror, med andra ord. För att charma honom måste politikerna slänga den gamla mallen och börja tänka kreativt. Det räcker inte med att utlova en ny moské och vifta med en bit halalkött för att han ska komma inrusande till valstugan. Förutom trygghet i förorten vill han också se klassresor, framgångsrika småföretag och bra samhällsservice. Hassan tål och uppskattar kritik och krav, men vill gärna behandlas rättvist och – varför inte – få uppskattning ibland. Det handlar om ganska blygsamma förväntningar. Det parti som möter dem kommer att göra sig förtjänt av Hassans röst.

Alen Musaefendic

Liberal skribent

Fotnot. Detta är den fjärde och sista delen i JP Ledares artikelserie ”Svensson-muslimerna”. De första tre delarna publicerades 27/7, 28/7 och 29/7.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy