Annons

Annons

Annons

Annons

Csaba Bene Perlenberg

ledare borgerligJönköping

Csaba Bene Perlenberg
Stort tack till Härryda

Detta är en opinionstext.Tidningens hållning är oberoende borgerlig.

Bild: TT, Pär Grännö

Annons

OPINION. Det finns fortfarande de som tror att det kommer att byggas höghastighetståg i Sverige. Trots att projektet mötts av ett växande parlamentariskt motstånd, trots att kostnaderna har svällt och trots att regeringen fortsätter att motsätta sig lånefinansiering av en historisk infrastruktursatsning har det i exempelvis Jönköpings kommunledning officiellt fortsatt funnits en tilltro till ett projekt som sedan länge mötts av signalfel och spårat ut.

Att projektet är infekterat är välkänt: Exempelvis sågade Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch nya stambanor i sitt digitala Almedalstal i somras och kallade det för en "gökunge". Detta från en partiledare som i sin partistyrelse har en ledamot från Jönköpings län: regionens ordförande Mia Frisk (KD) som inte ens kunnat övertyga sitt eget parti om förträffligheten att betala för ett projekt vars klimatnyttor i praktiken är icke-existerande givet den pågående elektrifieringen av både väg- och flyg.

Annons

Annons

Frågan är hur länge regionledningen och styret i Jönköpings kommun kan fortsätta hålla höghastighetscharaden i gång. Under torsdagen meddelade Trafikverket att projektet mötts av ännu en motgång: Härryda kommun, en av parterna i Sverigeförhandlingen som är grunden för den statliga-kommunala samverkan kring rutt- och spårdragningen, motsätter sig att kommunen inte får en station i centralorten och att höghastighetstågen skulle gå i en tunnel vilket inte skulle gynna pendlingen till och från Härryda. Dessutom vill kommunen hellre ha en järnväg för pendel-/regiontåg med en station i Mölnlycke. Därmed drar Trafikbromset i nödbromsen för delar av sträckan Göteborg-Borås, landet kanske i dag sämsta järnvägssträcka. Därmed försenas hela höghastighetsprojektet "i flera år", meddelar Trafikverket.

För Jönköpings del innebär det att stadsutvecklingen, som för närvarande baserar sig på en framtida knutpunkt för hela systemet, får leva med osäkerhet under än längre tid.

I dag finns det ingenting som tyder på att höghastighetstågen kommer att bli av. Först om 20-25 år beräknas projektet vara utbyggt, prismodellen håller inte och klimatomställningen kommer ha hunnit springa om höghastighetstågen flera gånger om då elektrifieringen och användandet av väte- och biogas är på uppsegling. Att förstärka existerande bansystem och förbereda för regionala elflyg är betydligt klokare.

Jönköping måste förbereda sig för alternativa lösningar för sin stadsutveckling. Stadens politiker måste ändra perspektiv: I stället för att vilja göra Jönköping till en stad dit människor ska resa till eller i från måste kommunen bli en plats dit människor vill flytta – och stanna i.

Jönköping borde tacka Härryda för klarsyntheten.

Annons

Annons

Till toppen av sidan