Snart blir det tillåtet att med cyklar på tåg och regionbussar – avgiftsfritt. Det gäller i mån av plats och Marcus Eskdahl (S), ordförande för regionens TIM-nämnd (trafik, infrastruktur och miljö) hoppas att nya given ska ”stimulera ett ökat cyklande”.
Annons
Sedan snart två år har det varit möjligt att ta med cykeln på regionbussar – mot en avgift. Inom en resezon kostar tillägget exempelvis 21 kronor.
Annons
Nu ska alltså även tåg omfattas och inget ska kosta extra.
Det låter fint. Satsning på kollektivt resande och sunda vanor.
Frågan är hur många som längtar efter att dagligen kunna cykla vidare när bussen eller tåget är framme – men avstår på grund av tilläggsavgiften.
Framför allt är det ingen självklarhet att fler cyklar i kollektivtrafiken är enbart positivt, sett till stora bilden.
Visst, när arrangemanget funkar är det bra. Samtidigt tar cyklar plats. Påverkar flödena när folk ska av och på, in eller ut från resecentrum.
Går satsningen för bra kan den leda till ökad irritation och trängsel.