Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Jönköping

Debatt
Företag i Jönköpings län måste inse konkurrensfördelen med GDPR

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Maciej Zawadziński, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO.

Annons

DEBATT. I slutet av denna månad – den 25 maj – firar Dataskyddsförordningen, GDPR, fyra år. När GDPR kom var det många organisationer och företag som gjorde motstånd då hela deras arbetssätt stod inför en stor förändring.

I dag, fyra år senare, är det fortfarande inte alla som bedriver en verksamhet som går i linje med GDPR och med svenskarna mer medvetna än någonsin om sin integritet på nätet blir det allt viktigare för Jönköpings läns 30 241 företag att ställa om och nyttja konkurrensfördelen med att följa GDPR.

GDPR har också gjort att allmänheten blivit betydligt mer medveten om vilka personuppgifter de lånar ut och ändrat sin inställning till det.

I dag är svenskarna mer restriktiva med hur de delar sin persondata på nätet. I en undersökning gjord av bland annat Myndigheten för Digital Förvaltning svarade hela 82 procent av svenskarna att de tar till åtgärder för att hindra användningen av deras digitala information. Mer än hälften av respondenterna, 52 procent, svarade att de avvisar platstjänster i appar och hemsidor för att den personliga informationen inte ska delas på ett sätt som de inte är bekväma med.

Annons

Annons

Många företag, som varit vana vid att kunna hantera personuppgifter slentrianmässigt, har beklagat sig över de ökade kraven med GDPR.

Det många fortfarande inte insett är att det med rätt verktyg är både enkelt och fullt möjligt att få bra insikter och data om sina webbplatsbesökare, och samtidigt följa GDPR. För dem som insett det har GDPR till och med seglat upp som en konkurrensfördel.

Att följa lagen är självklart, och företagen i Jönköpings län måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av.

Företagen i Jönköpings län måste tänka till. I Jönköping län finns det 30 241 företag varav 92 procent har en hemsida, enligt SCB:s statistik. Omkring 90 procent av alla svenska hemsidor använder Google Analytics i syfte att exempelvis individ- och målgruppsanpassa hemsidan, anpassa reklam eller förbättra kundnöjdhet.

Detta representerar cirka 25 040 företag i Jönköpings län. Användandet av Google Analytics innebär dock att besökarnas personuppgifter blir tillgängliga för amerikanska myndigheter, vilket flera europeiska dataskyddsmyndigheter konstaterat strider mot GDPR.

Svenska Integritetsskyddsmyndigheten förväntas inom kort komma med motsvarande besked.

Att följa lagen är självklart, och företagen i Jönköpings län måste inse att de kan göra det på ett sätt som de också drar nytta av.

Annons

Genom transparens i hur insamlade data hanteras skapas förtroende, och genom att garantera besökarens integritet utmärker sig företaget på marknaden. Detta förtroende är sedan avgörande för kundernas användning av företagets tjänster.

Med svenskarnas nya medvetenhet och värnande om sin integritet kommer det framöver bara bli än mer en hygienfaktor att ha en hemsida som hanterar persondata på ett ansvarfullt och korrekt sätt. Kan länets företag förstå det har de en ypperlig position för att stärka sin konkurrenskraft i landet.

Maciej Zawadziński

förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy