Det är andra gången som tävlingen Madhack arrangeras genom reklambyrån NY Collective i Jönköping. I år genomfördes tävlingen i samarbete med En Appstudio.

Tanken är att studenter och branschkollegor inom kommunikation ska ta fram digitala lösningar på ett samhällsproblem. Årets tema var källkritik.

Annons

— Förra året jobbade vi med att få fler ungdomar att komma i rörelse, det var precis innan Pokémon kom. I år var temat källkritik som vi tycker är ett väldigt aktuellt ämne, säger Ulrika Geller på NY Collective.

LÄS MER: När det roliga bara skapar oro

Mellan den 7 och 8 april tävlade 40 personer fördelade på åtta lag. Det avslutades med att alla lagen fick sälja in sin idé hos en jury bestående av branschfolk, bland annat Patricia Svensson från Hallpressen.

Bäst lyckades laget bakom spelet ”Fake News” (Benjamin Huynh, Grafisk Design och webbutveckling JTH, Ebba Dahlqvist, En appstudio, Jimmy Gustafsson, En appstudio, och Max Timje, Grafisk Design och webbutveckling JTH).

LÄS MER: Det finns inget färdigt facit

— Deras idé var lite lik spelet Rappakalja och handlade om att sätta ihop olika tweets för att visa hur fel det kan bli, säger Ulrika Geller.

Härnäst kommer NY Collective och En Appstudio att ta konceptet Madhack vidare till andra städer. Det blir också en fortsättning i Jönköping nästa år.

LÄS MER: Du bestämmer själv vem du vill vara