Förra året handlade svenskarna för fem miljarder kronor på Black Friday. Nytt rekord – igen.

Men i takt med att den stora readagen i slutet av november blir mer och mer etablerad i Sverige har också reaktionerna mot köphetsen växt sig allt större och starkare.

En alternativ vecka

På sin hemsida skriver Naturskyddsföreningen om begreppet ”Green Week” som de instiftade redan förra året för att protestera mot tanklös konsumtion.

Det är ett begrepp som även används av andra föreningar och organisationer om veckan som omgärdar Black Friday.

En vit måndag

I år inleddes veckan den 19 november med ”White Monday” då alla uppmanas att köpa begagnat, laga trasiga saker och låna av varandra. Det är i sig ett initiativ av Henning Gillberg på Repamera som togs för första gången förra året.

I år arrangeras eventet tillsammans med Medveten Konsumtion, över hundra företag (till exempel Erikshjälpen) samt influencers och organisationer som Naturskyddsföreningen och WWF.

Annons

Fakta: Black Week / Black Weekend

√ Strax efter Singles Day, den kinesiska reahögtiden, infaller Black Week/Black Weekend. De..

Fakta: Black Week / Black Weekend

√ Strax efter Singles Day, den kinesiska reahögtiden, infaller Black Week/Black Weekend. Det är amerikanarnas största shoppinghelg och ett startskott för deras julhandel.

√ Helgen inleds med Black Friday, som alltid infaller fredagen efter högtiden Thanksgiving (den fjärde torsdagen i november) och avslutas med Cyber Monday.

√ I Sverige började begreppet Black Friday användas av handlarna någon gång i början av 2010-talet för att omkring 2015 resultera i långa köer och hemsidor som gick ner på grund av att så många handlade samtidigt.

En grön fredag

Fredagen den 23 november, på Black Friday, uppmanas konsumenterna att istället fira ”En köpfri dag” (Buy Nothing Day). Det är ett kanadensiskt initiativ från 1990-talet och handlar om att avstå från konsumtion under 24 timmar.

En del butiker har i år valt att vrida på begreppen Black Friday till något annat, till exempel skänker Hemmahallen tio procent av sin försäljning till Tappra barn istället för att rea och kallar dagen för ”Helping Friday” och Naturkompaniet lanserar ”Green Friday” och bjuder på både kaffe och skoputsning.

Även Unicef Sverige har använt dagen till något annat. De har skapat en Facebook-insamling där de uppmanar att skänka pengar till svältkatastrofpaket för barnen i Jemen.

En ge-bort-tisdag

Veckan avslutas med ”Giving Tuesday Sweden” den 27 november som handlar om att lyfta fram goda handlingar och under hashtaggen #GivingTuesdaySweden uppmanas alla att dela med sig om vilka goda initiativ man stödjer.

Initiativet till dagen togs i USA 2012 som en direkt protest på Black Friday och Cyber Monday.

Valet är ditt

Det är alltså upp till var och en att välja vilken vecka man vill fira – Black Week, Green Week, eller en helt vanlig grå novembervecka.

Relaterat: Black Friday väntas slå nytt miljardrekord: "Garanterat"