Enligt Postnord uppmärksammade 95 procent av svenskarna att det var Black Friday den 24 november och totalt handlade svenskarna för 5,3 miljarder kronor - det är en ökning med nästan 1,7 miljarder från förra året.

I snitt spenderade var tredje svensk 2 290 kronor och de mest populära varorna var hemelektronik och kläder.

─ Svenskarna e-handlar som aldrig förr. Både e-handlare och distributörer har planerat länge för den här dagen, men ingen hade kunnat drömma om en sådan här utveckling, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Detta vill Jönköpingsborna shoppa

Exklusiv tv

Annons

Prisjakt, Sveriges största oberoende jämförelse- och informationstjänst, har också sammanställt Black Friday samt Black Week som helhet. Bland annat framgår att det populäraste klockslaget att handla på Prisjakt var vid midnatt mellan fredag och lördag.

De populäraste kategorierna på Prisjakt under helgen var mobiltelefoner, tv-apparater och hörlurar.

Mest prissänkt, procentuellt, var aktivitetsarmband (78 procent) och bästa fyndet var en exklusiv tv (Samsung QM98F) för över 100 000 kronor.

LÄS MER: Handla eller inte - det är frågan

Hemelektronik populärt

Elgiganten kunde i ett pressmeddelande berätta hur de under ett enda dygn omsatte produkter för 511 miljoner kronor - vilket är ett nytt handelsrekord för svensk detaljhandel. I år ökade bland annat antalet sålda vitvaror från tidigare år, med tvättmaskiner och robotdammsugare i topp.

Mediamarkt kunde meddela att de redan vid lunchtid på fredagen hade passerat förra årets omsättning för hela helgen.