Uppväxt i Tyskland med en tysk far och en dansk mor fann Christian von Gehren kärleken till musiken som femåring. Han beslutade sig tidigt för att försöka bli dirigent och studerade till dirigent för både orkester och kör samt piano och musikteori på högskolan för musik i Karlsruhe och Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn.

— Det var faktiskt som assistent på ett operahus som jag började min dirigentkarriär, jag var även på radion i Köpenhamn, säger Christian von Gehren när han minns tillbaka till sin start under 1990-talet.

Efter det har Christian varit såväl konstnärlig ledare vid operorna i Leipzig och Marseille samt samarbetat med symfoniorkestrar i Köpenhamn exempelvis Malmö och Köpenhamn.

Nu är det dags för nästa steg i karriären - att ta över som chefsdirigent för Jönköpings Sinfonietta, något som han gör till hösten. Det är den första chefsdirigenten som orkestern har sedan Hannu Koivula sades upp 2013. Kontraktet är på tre år.

Christian är dock ingen nykomling i Spiras lokaler. Redan för två år var han och gästade, även om det inte var planerat från början.

Annons

— Jag hoppade in med kort varsel när en kollega blev sjuk. Då ringde Gabriella (Bergman, konstnärlig chef för musik), som känner mig sedan studietiden i Köpenhamn upp mig. Det var ett speciellt program med en Beethovensymfoni och ett stycke av Strauss. Gästsolist var Stefan Dohr från Berliner Filharmonikerna, säger Christian och fortsätter:

— Det var kärlek från första ögonblicket här med orkestern och mig. Vi spelade en väldigt bra konsert tillsammans. Det finns inte många städer i världen där man möter en så bra arbetsmentalitet, de vill verkligen arbeta och gå in i musiken. Det är en orkester som har många generationer och nationaliteter i sig och där finns det många perspektiv och infallsvinklar.

Vad var den spontana tanken när du fick frågan om att bli chefsdirigent här?

— Den spontana tanken var att det var en dröm. Jag hade inte ens en sekund tvekan. Från den första musikaliska kontakten, den första konserten, så har det varit så fantastiskt bra att jobba här. Det viktigaste är att den musikaliska kvaliteten är i topp och det är den här. Sedan är den andra aspekten, som är lika viktigt tycker jag, den mänskliga kvaliteten. Att man kan diskutera med varandra, att man har det bra tillsammans utan att nödvändigtvis hålla med varandra om allt. Sedan är det självklart huset i sig som är så fantastiskt.

När 45-årige Christian börjar prata om framtiden blir han allt mer engagerad. Han berättar att tanken är att höja nivån på kvaliteten ännu mer. Men det är även viktigt att komma ut i länet och visa att det är ett kulturhus för hela länet och inte bara Jönköping stad. I längden vill han även få ut Jönköpings Sinfonietta och Spira på den europeiska scenen också.

— Om stormusiker som exempelvis Stefan Dohr kommer hit och vill komma hit igen så visar det en hög musikalisk nivå. Pratar jag med musiker i Tyskland om Spira och Sinfoniettan och de sedan ser oss på nätet är alla imponerade över att det här finns här.

När det gäller eventuella riktningar som sinfoniettan ska ta i framtiden menar Christian att det sker gemensamt med orkestern. En konstant dialog är nyckeln i dirigentens ledarskap.

— Min syn på ledarskap, som jag alltid har haft, är att jag vill ha en musikalisk dialog med orkestern och en tät dialog med publiken. Vi är inte isolerade, vi vill visa det vi gör. Det är viktigt - inte bara för oss utan även för publiken.

En del av publiken som ligger Christian extra varmt om hjärtat är de yngre.

— Jag vill särskilt ha en dialog med den yngre publiken, som trebarnspappa vet jag hur viktigt det är att man kommer in i musiken. Det är inte lika självklart idag att man börjar spela instrument, säger Christian som även berättar att han redan har varit i kontakt med Kulturskolan.

Läs mer: "Det är en mysig atmosfär på scen"

Läs mer: Klart att chefsdirigent Hannu Koivula går