I Sverige har vi en unik marknad för utbildning, med vinstdrivande aktiebolag som är offentligt finansierade. Det har man inte någon annanstans i världen.

Det är därtill en dysfunktionell skolmarknad där skolor ger glädjebetyg på grund av konkurrens. Undersökningar visar att aktiebolagsskolor sätter omotiverade betyg. Det försvårar både för framtida studier och slår ut de elever som faktiskt är duktiga och har fått rättvisa betyg.

Inget annat land i världen idag tillåter alltså att skattepengar avsedda för skola hamnar i hos aktieägare. Nu ska det sägas att det finns undantag, till exempel friskolor som enbart fokuserar på de mest resurskrävande elever. Men det är som sagt undantag.

För mig och majoriteten av Sveriges lärarstudenter är det uppenbart att skolpengssystemet inte gynnar det kompensatoriska uppdraget. Barn, elever och lärare har blivit en handelsvara, kunder på en marknad.

Den fria etableringsrätten har också lett till att oseriösa aktörer startar friskolor däribland religiösa friskolor där utbildningens kvalitet kommit på undantag. Offren är våra elever.

Vinst är det viktigaste intresset i en aktiebolagsdriven skola. Och vinst gör man. Skolkoncernen Academedia, som numera finns på börsen, hade en vinst före skatt på 204 miljoner kronor under det fjärde kvartalet förra året.

Annons

Det kan jämföras med vinsten på 148 miljoner kronor motsvarande period året dessförinnan. En annan kommersiellt framgångsrik aktör är Internationella engelska skolan (IES), som redovisade en vinstökning på 20 procent i senaste rapporten. Nyligen köpte IES ännu en skola i Spanien för 168 miljoner kronor och Academedia har expanderat i bland annat Tyskland.

Samtidigt tjänar de behöriga lärarna på Internationella engelska skolan i genomsnitt cirka 3 000 kronor mindre i månaden än sina kommunala kollegor.

Jag tycker att skattebetalarnas pengar ska komma skolan och eleverna till del, inte delas ut till aktieägare eller användas till att köpa nya skolor utomlands. Inte heller ska de fylla direktörernas egna fickor.

Det är en uppfattning som delas av en majoritet av svenska folket. Även bland borgerliga väljare är de flesta emot att privata ägare fritt kan plocka ut pengar ur skolan.

Tidigare övertygade friskoleförespråkare uttrycker nu skepsis mot delar av det svenska marknadsliberala skolsystemet, som Moderata ungdomsförbundets ordförande Benjamin Dousa nyligen gjort.

Skolan misslyckas idag med sin uppgift som social utjämnare. Det sa Per Molander som leder regeringens jämlikhetskommission nyligen i Ekots lördagsintervju. En viktig anledning till det svenska skolmisslyckandet är vårt märkliga friskolesystem.

Tyvärr tror jag liksom Molander inte att vi kan se någon snabb lösning för skolans utmaningar, utan de insatser som krävs är långsiktiga. Att vända kvalitetsfallet i svensk skola kommer ta årtionden. Men ett viktigt steg är att montera ner dagens dysfunktionella och perverterade friskolesystem.

Vi i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening vill att det ska vara förbjudet för aktiebolag att bedriva skolverksamhet. Vi ska ha en nationellt likvärdig kunskapsskola, och inget annat. Aktörer med vinstintresse hör inte hemma i våra skolor.

Rebecca Roth

ordförande, Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening