Men detta förutsätter att vi har ett attraktivt och levande centrumområde. På kort tid har flera butiker valt att stänga ner i centrum. ”Butiksdöden” eller strukturomvandlingen börjar bli alarmerande. Särskilt då många tomma lokaler förblir just tomma. BR leksakers citybutik stängde redan 2015, långt innan ägaren Top-Toys konkurs 2018. Men över tre år senare står leksaksbutikens gamla lokal på Lantmätargränd fortfarande tom.

När butiksdöden diskuteras får man oftast höra samma gamla svar, att ”e-handeln tar död på butikerna”. Men den som på fullaste allvar tror på detta gör det lätt för sig. E-handeln kan inte förklara all butiksdöd, enligt analytiker på analys- och teknikkonsultföretaget WSP.

Omvandlingsprocesser är en större fråga som inte alltid politiken, i synnerhet lokalpolitiken, kan påverka. Det är lite som omvandlingen från Kodaks digitaliseringsförmåga, videobutiker till Netflix etc. Där bör vi titta närmare på hur vi istället drar nytta av den tekniska omvandlingen och rider med vågen för att göra Jönköping framgångsrik.

När Jönköpingsposten nyligen intervjuade butikschefen på just Akademibokhandeln i Jönköping City sade han att politikerna behöver jobba mer med tillgängligheten, att det ska vara lätt att ta sig till butiken. Särskilt då köpcentret Asecs ligger på promenadavstånd från centrum, något som är ganska ovanligt jämfört med andra städer, då deras externa köpcentrum ofta ligger betydligt längre bort från cityhandeln. Butikschefen ovan har givetvis rätt, anledningen att Asecs blomstrar medan city dör är politikernas illvilja att underlätta för bilisterna i city.

Annons

Alla kan dessvärre inte åka kollektivt eller cykla. Alla människor i vår kommun bor helt enkelt inte vid stomlinjen eller där möjligheten överhuvudtaget finns att välja kollektivtrafik och cykel. Det har beklagligt blivit prestige för de styrande att inte vilja underlätta för bilen, och därmed möjliggöra för cityhandeln att blomstra och utvecklas.

Självklart är det inte hållbart med bilar som förbrukar fossilbaserat bränsle. Men det finns redan många hållbara alternativ, och fler är på väg. Den tyska biljetten Volkswagen har till exempel som mål att deras nya familjebilar inte ska lämna något klimatavtryck alls, och många andra biltillverkare däribland Volvo har följt efter. Marknaden håller alltså på att ta fram klimatsmarta bilar, många av dessa rullar redan på våra vägar. Frågan blir då vart de ska åka?

Konsultbolaget WSP jämförde i år 67 mellanstora till stora stadskärnor i Sverige. Resultatet var att Jönköpings stadskärna är den med bäst ekonomiska förutsättningar i landet. Jönköping har alltså otroligt stora möjligheter och potential. Den Jönköpingsbaserade nationalekonomen och professorn Charlotta Mellander har i sin forskning sett hur människor inte längre flyttar dit jobben finns, utan snarare flyttar till den stad man anser är attraktiv. Attraktiva städer med rikt kulturliv, blomstrande stadskärna och bra nattliv attraherar människor. Och då företagen vill ha det intellektuella kapitalet så flyttar de efter.

Nyligen blev det klart att Jönköping senast om fyra år ska vara med och tävla om att bli ”årets stadskärna”, ett mål som bolaget Jönköping Citys styrelse enhälligt röstat fram. På listan över vad som ska göras för att nå målet finns bland annat fler aktiviteter i centrum, bättre miljö och inte minst bättre infrastruktur. Det ska bli lättare att ta sig till med tåg, buss, cykel och bil. Vi välkomnar detta förslag och är glada att åtminstone Jönköping City ser den potential som stadskärnan faktiskt har.

Kommunen växer och i takt med att grannar som Habo och Mullsjö blir större kommer allt fler att vilja ta sig in till vårt stadscentrum. Detta kommer betyda ökad bilism och kommer kräva stora satsningar för att göra centrum mer lättillgängligt samt mer attraktivt för såväl invånare, studenter, turister och företag. Det är dags för koalitionen att lägga prestigen åt sidan och undersöka nya trafikljussystem som ger ett betydligt effektivare trafikflöde, oavsett om man kör bil, åker buss, går eller cyklar. Man bör dessutom bygga nya och högre parkeringshus, göra om Munksjöbron till dubbelfilig, samt fortsätta bygga ihop cykelbanorna centralt.

När en person tar beslutet att flytta till en annan stad, antingen för att studera eller skapa sig ett nytt liv spelar självklart stadens attraktivitet en stor roll. Jönköping ligger redan efter storstäderna, inte så konstigt då de är betydligt mycket större. Men vi riskerar även att halka efter städer i vår egen storlek så som Helsingborg och Västerås, för att inte tala om betydligt mindre städer såsom Växjö, Sundsvall och Lund med flera. Dessa städer kan idag erbjuda ett attraktivt centrum och ett varierat nattliv med betydligt längre öppettider för nattklubbarna. I Helsingborg har vissa klubbar öppet så sent som till fem på morgonen! Stans begränsade öppettider för nattklubbar blandat med den butiksdöd som breder ut sig i city riskerar att slå sönder Jönköpings potential som en attraktiv stad, dit människor och företag söker sig till.

Vi tror också att Jönköping kan bli Sveriges bästa stadskärna. Jönköping kan bli en riktigt attraktiv stad dit fler vill söka sig till. Men för att uppnå stadens sanna potential och konkurrera med andra städer behövs politisk handlingskraft. Vänder inte utvecklingen kommer folk att i större utsträckning söka sig till andra städer och Jönköping skulle förlora sin tillväxtpotential på sikt.

Sam Kharazmi

ordförande Moderata Studenter Jönköping

Edvin Isaksson

ordförande MUF Jönköpings Kommun

Kent Ly (M)

Relaterat: Fastighetstoppen om butikskrisen i city: ”Det är inte vi som är bödeln – det är konsumenterna”