Att företag på mindre orter inte ligger i framkant med digitala satsningar är kanske inte så konstigt. I synnerhet inte om den trogna kundkretsen finns på samma ort. Men nu börjar även företag i små kommuner alltmer inse vikten av digitala kanaler - eller att utnyttja dem på ett effektivare sätt.

Måndagens aktivitet i företagshuset 26:an där representanter från nio olika företag träffades, var resultatet av ett tidigare frukostmöte med Science Park där frågan om digital marknadsföring inom näringslivet togs upp.

Skapar tillväxt

— Intresset var så stort att vi bestämde oss för att ta nästa steg som är den här aktiviteten, där företagen ska skapa sin egen digitala närvaro genom att börja formulera målet och syftet, säger Kenneth Hellman på Science Park, som stöttar länets företag i frågor kring affärsmodeller och tillväxt, och ägs av Jönköping och Habo kommuner samt Jönköping University.

Att skapa attraktion och tillväxt är målet med den digitala satsningen som coachades av Erica Salonius på Esius Media.

Annons

— Många företag har länge jobbat väldigt traditionellt, men nu måste man nog hoppa på det här tåget för att även i framtiden fortsätta vara framgångsrika. Kommunerna behöver nya näringar och folk i arbete, och då är den digitala närvaron en del i detta, säger Kenneth Hellman.

Facebooksidor

Under aktiviteten med Science Park fick företagen i förväg bland annat skapa kundprofiler och Facebooksidor.

— Företag kan ju se väldigt olika ut och kan inte marknadsföra sig digitalt på samma sätt. Den viktiga frågan är hur man når sin egen målgrupp. Och om det går bra för företagen, då går det också bra för kommunen, säger Kenneth Hellman.

Under eftermiddagen fick företagen dela in sig i smågrupper för att slipa på sina digitala marknadsplaner.

— Oavsett om man tycker den digitala närvaron är bra eller dålig måste man satsa på det. Det innebär ju också att man kan nå många människor till en rimlig kostnad, säger Christer Widahl, på Widahls Port & Villamiljö.

— Det handlar också om att vässa pennan ännu mer, lära sig att ännu bättre hantera de sociala medier vi redan använder, säger kollegan Ann Lennartsson.