Det är ungefär ett och ett halvt år sedan som Mattias och Ewelina Gyllensvaan startade e-handelsbolaget Hus och hemma. De hade tidigare gjort några försök i mindre skala inom just e-handel, men varken satsat lika mycket tid eller energi som den här gången.

Fakta: Sveriges största nya e-handlare

När sajten Ehandel.se sammanställde en lista över hur står årsomsättning svenska e-hande..

Fakta: Sveriges största nya e-handlare

När sajten Ehandel.se sammanställde en lista över hur står årsomsättning svenska e-handelsbolag, startade 1 januari 2015 och framåt, hade 2016 så är det Hus och hemma som hamnar i topp. Årsomsättning, exklusive moms:

1. Hus och hemma, 7,3 miljoner kronor

2. Eklok.se, 6,2 miljoner kronor

3. Vitvaruexperten.com, 5 miljoner kronor

5. Mapiful, 4,8 miljoner kronor

6. Tri Mate, 4,2 miljoner kronor

7. Tellkiddo, 3,4 miljoner kronor

8. Hus & Fritid, 2,6 miljoner kronor

9. Kökets Favoriter, 2,5 miljoner kronor

10. Wohnzimmer, 2 miljoner kronor

Källa: ehandel.se

Man kan säga att det gav utdelning. Snabbt. I sitt första bokslut omsatte de 7,3 miljoner kronor (exklusive moms). Den siffran räknar de med att dubbla i år. Själva vinsten i företaget, rörelseresultatet, är än så länge blygsamt: 43 000 kronor under 2016 efter att Mattias plockat ut sin lön, Ewelina tog inte ut någon lön alls.

— Man står alltid inför ett val, menar Mattias.

— Att båda plockar ut en bra och hög lön eller att båda stramar åt alla utgifter privat och sänker lönerna. Men puttar in allt överskott i företaget som då leder till att företaget växer snabbare och effektivare. Då ger det istället avkastning efter ett till två år. Så har vi gjort.

LÄS MER: E-handeln omsatte 58 miljarder förra året

Mattias och Ewelinas affärsidé går ut på att sälja det mesta som hör hus och hem till, från bestick och belysning till datorer och utomhuspooler. I januari i år bytte de plattform och kunde öka varuutbudet från 3 000 till 30 000 produkter.

Hur började det här?

— Vi har nog alltid velat vara egna företagare, säger Mattias.

Ewelina fortsätter:

Annons

— Jag är uppväxt med entreprenörer omkring mig, nästa hela släkten är egna företagare, så det känns naturligt. Och vi är båda två lite rastlösa av oss.

Till en början satt de med varsin dator hemma vid köksbordet. Mattias jobbade heltid på Elgiganten och Ewelina på både Coop och Systembolaget. Det var i slutet av sommaren 2015. Sen gick det snabbt framåt. Bland annat på grund av det stora intresset för hoverboards, som ingick i deras sortiment. Några månader senare slutade Mattias på Elgiganten och Ewelina behöll bara sitt jobb på Systembolaget vid sidan av e-handelsbolaget.

— Ska vi satsa på något så ska vi satsa stort, så har vi alltid sagt. Ska vi lägga ner så mycket tid och energi som vi gör, så är det bara att köra på, säger Mattias.

LÄS MER: Så kan du shoppa digitalt i city

En av orsakerna till att företaget har kunnat växa snabbt och fortfarande inte kräver extremt stora lokaler, är att de till största delen använder sig av affärsmodellen dropshipping. Det innebär att de gör avtal med grossister och återförsäljare i världen som levererar direkt till köparen, Hus och hemma blir då som en varuplattform. De har i dag avtal med omkring 100 olika leverantörer.

Båda säger att de stortrivs med att vara egna företagare och att de upplever att de har en stor frihet som går bra att kombinera med familjelivet och de två barnen Jack, åtta år och Edith, snart sex år. Men det är en balansgång:

— Tid är en lyxprodukt för oss, säger Mattias.

— Det här blir en livsstil istället för ett jobb.

Nästa steg är en systersajt i Finland och vilken dag som helst kommer även leksaker att finnas med i Hus och hemmas sortiment. Därefter är målet både att låta produktutbudet växa ännu mer och att rikta in sig mot Norge, Danmark och Tyskland. Kanske nästa år - kanske redan efter sommaren.

— Vad som händer om ett eller två år? Det vet vi inte, säger Mattias.

— Det är det som är roligt.

LÄS MER: Nytt nätverk sak stärka Jönköpings e-handel