Trots att politikerna har skrivit under handlingsprogrammet för kollektivtrafik redan för sex år sedan ökar bilresorna i Jönköping. Jönköping är numera bäst i Sverige på att åka bil, konstaterar kollektivtrafikutvecklare Peter Gustavsson.

Det finns siffror som visar att antalet resenärer ökar på bussarna. Men det beror på, säger Peter Gustavsson, ungdomskorten som har införts och att det är fler skolungdomar som åker buss – inte på att bilister har tagit bussen istället för bilen.

– Vi borde ha haft fem miljoner fler resenärer i bussarna. Istället är det fler som kör bil och störningarna i trafiken ökar. Så fort vi ska asfaltera en gata någonstans korkar trafiken igen, säger han.

Annons

Turtäthet, pålitlighet, konkurrenskraftig restid och i viss mån priset påverkar våra val.

— Bilen går när du vill. Det får inte ta mer än dubbelt så lång tid med bussen som med bilen och bussen måste hålla tiderna. Priset har betydelse men de andra punkterna är viktigare, säger Peter Gustavsson.

Att åka bil från Taberg till Huskvarna tar bara 20 minuter på motorvägen men en timme med bussen.

Från Taberg till A6/Ryhov tar det en kvart med bilen men 35 till 40 minuter med bussen. Såklart, säger Peter Gustavsson, att många väljer bilen då,

Det finns bra exempel, säger han. Det tar bara drygt en kvart från Jönköpings centrum till Råslätt och det går snabbt att ta bussen till Dalvik och Ekhagen från centrala Jönköping.

Vad borde ni göra?

— Planera för snabbfil för buss på linje 1, planera för spårvagn. Jönköping var vägledande 1996 när vi gick över till nya stomlinjer och vår kollektivtrafik var rosad. 2010 var den en av Sveriges sämsta, säger Peter Gustavsson och tillägger att det också vore självklart att planera för ny kollektivtrafik innan man börjar bygga på en ny stadsdel.

LÄS MER: Järnväg mellan Månsarp och Taberg läggs ner

LÄS MER: Busstiderna till Hedenstorp blir allt sämre

LÄS MER: JLT måste spara miljoner varje år