Pernilla Ljungbergh är uppvuxen i Bankeryd och efter gymnasiet studerade hon till civilekonom i Jönköping. Därefter bodde hon några år i Stockholm och flyttade tillbaka till Jönköping när hon och hennes man fick barn. Då sökte hon jobb som ekonomiansvarig på NY reklam. Det var 15 år sedan.

Pernilla Ljungbergh

Ålder: 48 år.

Bor: I Jönköping. Uppvuxen i Bankeryd.

Familj: Man och två barn.

..

Pernilla Ljungbergh

Ålder: 48 år.

Bor: I Jönköping. Uppvuxen i Bankeryd.

Familj: Man och två barn.

Jobb: Vd och delägare i NY Collective.

Utbildning: Civilekonom.

Intressen: Fotboll. Umgås med vänner.

På semestern: Tittat på fotbolls-EM i Frankrike.

Anders Nyström som grundade företaget var vd då och han anställde Pernilla. Hon hade arbetat på en marknadsavdelning i Stockholm och en bokföringsbyrå i Habo. Hon hade nytta av sina erfarenheter av siffror och marknadsföring.

— Jag kunde se det ur en kunds perspektiv. Att kunna göra bra affärer är en förutsättning för att bli trovärdig.

Under åren har hennes tjänst ändrats flera gånger. För fem år sedan blev hon delägare i företaget och i sommar tog hon över som vd.

— Jag fick vara med att påverka utvecklingen i företaget. Jag har fått växa med det - och byrån med mig. Vår ambition är att vi ska fortsätta växa.

Hon beskriver nyfikenhet och tänka nytt som hennes stora drivkrafter.

— Det finns många sätt att göra rätt. Bara alla jobbar åt samma håll så kommer man i mål.

• Varför är reklam så intressant?

NY.

Reklambyrå och webbyrå, samt en studio för film- och bildproduktion. Erbjuder olika tjänst..

NY.

Reklambyrå och webbyrå, samt en studio för film- och bildproduktion. Erbjuder olika tjänster inom reklam och marknadsföring.

34 medarbetare, varav sex delägare.

Bildades 1989 av Anders Nyström.

Annons

— Det finns inget färdigt facit. Man kan göra reklam på många olika sätt. Du börjar oftast med ett tomt blad och skarpa hjärnor.

Hon påpekar att samspelet mellan reklambyrån och kunderna måste fungera.

— Vi kan göra en jättebra kampanj, men det hjälper inte om kunden inte får ut produkten i butiken.

Ett annat scenario är att kampanjen godkänns av kunden, men den når inte konsumenterna som det var tänkt.

– Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor. Vi har fokusgrupper som vi testar kampanjen på, men det är först när den möter marknaden på riktigt som man vet hur det går.

Digital närvaro

Den digitala omställningen är en utmaning för flera branscher i samhället. Inte minst för reklambranschen.

— Hur når man ut till sina kunder i den digitala världen? Det är den tjänsten som många av våra kunder efterfrågar just nu, säger Pernilla Ljungbergh.

— Jag tror att det finns mycket att göra med digital formgivning. All digital närvaro behöver formges, tillägger hon.

Det kan handla om att skapa eller göra om en logotyp. Eller att göra reklam med hjälp av rörlig bild i digitala kanaler.

— Vi kan det här med visuell kommunikation. Bild och film har alltid varit ett viktigt inslag i vår formgivning. Att berätta en historia och förmedla en känsla är också något som vi brunnit för länge. Det är också en viktig del av framtiden, avslutar hon.

NY