Hon och hennes kollega Malin Brandt Smedberg håller till i ett kontor på A6-området. De är konsumentrådgivare i Jönköpings kommun och hjälper konsumenter i olika ärenden.

Det finns en grupp människor som är överrepresenterade bland alla de konsumenter som blir lurade av säljare. Internt kallar konsumentrådgivare dem för "det tysta folket", enligt Annika Wilow Sundh.

"Det tysta folket" protesterar inte högljutt eller kräver sin rätt. De saknar ofta kunskap om vad som gäller när man skriver på avtal. De har inte ett nätverk av personer som kan hjälpa dem att ångra köp eller bestrida fakturor.

Annons

— Säljarna lyckas alltid hitta de personerna i en folkmassa. Det är så fult av dem att gå på personer som de tror att de kan lura, säger hon.

Blandas lätt ihop

Konsumentrådgivningen går även ut på att informera konsumenter om sina rättigheter.

— Många konsumenter har inte koll på sina rättigheter. De blandar ihop reklamation med ångerrätt och öppet köp. Då blir det jätteknas!

De flesta känner dock till att man i Sverige har 14 dagar på sig att ångra sitt köp. Ångerätten kan dock förlängas i vissa fall:

— Om säljaren inte informerar om ångerrätten på ett korrekt sätt har man som konsument rätt att ångra köpet inom ett år, förklarar Annika Wilow Sundh.

När det gäller Willy Albrechtsens ärende hade han rätt att ångra köpet efter 14 dagar, eftersom säljaren inte informerade om ångerrätten, enligt henne.