Då läste Carl Oskarsson och Jakob Sandström på teknisk linje, medan den tredje barndomskamraten, Jonathan Aronsson, läste ekonomi. Nu är det Jonathan och Jakob som har följt varandra till Jönköpings universitet för att läsa civilekonomi respektive kommunikation & strategi med inriktning mot hållbarhet inom miljö och ekonomi. Carl Oskarsson jobbar som vikarie på Fågelforsskolan, men planerar att plugga vidare inom grafisk design.

Läs mer: UF roligaste ämnet på gymnasiet

”Skämtade om att starta”

Fakta: UF-eleverna som blev företagare

Ivan Martic, i dag 27 år, byggde upp grunderna till Improd under gymnasietiden. Idén ..

Fakta: UF-eleverna som blev företagare

Ivan Martic, i dag 27 år, byggde upp grunderna till Improd under gymnasietiden. Idén är att sälja och hyra ut stora LED-bildskärmar.

Andreas Ljung, 27 år, har tagit ett halvt steg mot eget företagande med Medialyftet, tidigare Voicefilm.

Therese Svedbom, 36 år, med framgångar i bodyfitness, driver Tess nageldesign. Hon jobbar även som coach för andra tjejer som vill tävla.

Lisa Lemke, 36 år, välkänd matkreatör, krögare, författare och tv-kock.

Samtidigt har de alltså bestämt sig för att omvandla UF-företaget till ett riktigt företag. Det innebär att alla timmar som blir över när studier och jobb har fått sitt går till att tjäna pengar.

— Under UF-tiden fick vi många kontakter i företag och inom kommunen. Under sommaren skämtade vi lite om att det ju inte kostar så mycket att starta ett handelsbolag – samtidigt som vi verkligen tror på vår idé, säger Jakob.

Idén är att jobba med designen av andra företag. Det kan handla om logotyper och annat som profilerar främst lokala, nystartade, företag. Men de kan även åta sig att fräscha upp etablerade företag.

Annons

— Det brukar börja med att vi sitter ner tillsammans med företagaren och diskuterar vad som ska framhållas, sedan sätter Calle igång att jobba. Vi tänker oss att kunderna väljer oss för att vi är lokala och personliga, säger Jonathan.

UF försvinner

De har provat på att göra reklamfilm, men har tagit beslutet att begränsa sig till design – en designbyrå alltså.

— Vad som händer om några år är en annan sak – under den här tiden har vi fått många idéer om hur man kan jobba från andra firmor som håller på med reklam, säger Jakob. Men först ska jag och Jonathan avsluta våra utbildningar.

Den 15 december tas ”UF” bort ur företagsnamnet. Då blir det Fenmarks design fullt ut på hemsida och i sociala medier.

Tre kreativa killar

Fysiskt sett existerar företaget främst i form av tre kreativa killar, som bor i samma område och har känt varandra sedan barnsben. Bilderna här intill är tagna på en inglasad veranda hemma hos Calle. Normalt brukar de hänga i ett litet uthus, där det inte får plats så mycket mer än en stor soffa och en kaffebryggare.

— Det är där vi diskuterar strategier, avtal, kunder och lösningar. Och det kan gå åt mycket kaffe, berättar Jonathan.