55 samhällselever i årskurs tre och 16 ensamkommande pojkar från språkintroduktionsprogrammet har jobbat med ett kommunikationsprojekt under tre veckor. Tanken var kort och gott att de skulle lära känna varandra.

— Vi har kopplat projektet till kommunikationskursen och vi ville skapa ett möte mellan dem för att se vilka vägar de hittar till att kunna kommunicera. Det har varit fantastiskt att se hur de lärt känna varandra, berättar Kalle Tedman, lärare på Sanda.

Nya vänskaper

Eleverna har delats upp i olika grupper. Vid det första mötet bowlade alla tillsammans och sedan fick de fika och prata med varandra, antingen på svenska, engelska eller med hjälp av kroppsspråk.

Annons

— Att bowla var ett bra första möte. Genom projektet har man fått en bättre förståelse över hur tufft de har haft det och hur deras resa hit har varit, säger eleven Petter Johansson.

Eleverna har tillsammans skapat affischer som ramats in och ska hängas upp på skolan. Där har de beskrivit sina möten och vad de har lärt sig av projektet.

— Innan satt våra elever på bänkarna ensamma och pratade inte med någon annan. Efter projektet känner de sig som en del av Sanda, det har betytt väldigt mycket för dem. De svenska eleverna har tagit emot dem på ett fantastiskt sätt, säger Tina Häll, lärare på språkintroduktionsprogrammet Alfa.

Fest och dans

På onsdagen ville de afghanska eleverna bjuda tillbaka. Det blev fest med sång och dans, de visade hur man firar ett afghanskt nyår och de bjöd på afghanskt godis och snacks.

Feda Rahimi och Mohammad Mohseni var nöjda med dagen och projektet och dansade loss tillsammans med de andra.

— Det har varit jätteroligt, väldigt bra gjort, säger de.

Paulina Hagstedt är också glad över att ha fått lära känna nya kompisar.

— Vi brukar umgås och sms:a och så. Jag tycker att fler skolor borde ta efter det här, säger hon.