Elgigantens nya helautomatiserade lager på logistikområdet Logpoint South Sweden är en av de största investeringarna - 500 miljoner - som har gjorts inom lager någonsin i Sverige.

Fakta: Vinnare Retail Awards 2017

Årets tillväxtföretag: Stadium Outlet

Årets butikskedja: Akademibokhandeln

Årets bu..

Fakta: Vinnare Retail Awards 2017

Årets tillväxtföretag: Stadium Outlet

Årets butikskedja: Akademibokhandeln

Årets butikskoncept: Paradiset, Stockholm

Årets säkerhetslyft: Fredrik Kaati och Tobias Rydberg, Södermalmspolisens projekt Trygg i butik.

Årets butikssäljare: Andrea Norlander, XXL Sport och vildmark, Helsingborg

Årets e-handel/omnikanal: Sportamore

Årets hållbara butik/butikskedja: Filippa K

Årets logistiksatsning: Elgiganten

Årets kundklubb: Cervera Club

Årets totala köpupplevelse: Stadium

Årets butik: Rose and Born, Stockholm

Årets ledare: Susanne Ehnbåge, vd Netonnet

Det var också en av anledningarna till att Elgiganten utsågs till Årets Logistiksatsning 2017 när den stora handelsgalan avgjordes i Stockholm. I motiveringen står bland annat: ”Över tiden har Elgiganten utvecklat sitt logistikcentrum i Torsvik, söder om Jönköping, till ett nav för hela Norden.”

Det nya och det gamla lagret spänner sammantaget över nästan 110 000 kvadratmeter, kan lagerhålla upp till 25 000 artiklar och har genom det nya lagret ökat leveranskapaciteten från två till fem miljoner varor per år.

— Logistik är en av e-handelns viktigaste beståndsdelar och att utvecklas här är en förutsättning oavsett bransch. Kunderna önskar i allt högre grad snabba och flexibla leveranser samtidigt som handeln på nätet ökar kraftigt och då är det extra viktigt att ligga i framkant på det här området. Jag är otroligt stolt och glad över att vår satsning uppmärksammas på det här sättet, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i ett pressmeddelande.

Elgiganten räknas som ett av Sveriges ledande varuhus inom vitvaror och hemelektronik och har 425 varuhus och cirka 10 000 medarbetare i Norden.