Elsparken har blivit en trendprodukt och dykt upp i flertalet städer i landet. Bara i Stockholm finns över 1500 elsparkar ute på gatorna. Trots dess popularitet har det funnits många som sett problem med fordonet på grund av skaderisken.

Under torsdagskvällen kolliderade en 27-årig man på elsparkcykel med en bil i Helsingborg. Mannen fördes genast till sjukhuset, men överlevde inte krocken.

Transportstyrelsen meddelar att de inte är förvånade över olyckan. Hans Cassepierre, som är utredare på Transportstyrelsen, säger att de har varnat för eventuella skador redan innan dödsolyckan.

– Vi har tyvärr bara väntat på att det skulle komma en allvarlig olycka och så klart är det extra tragiskt att någon omkommer, säger han till TT.

Nu är det upp till polisen att bedöma om det ska vara fortsatt tillåtet att köra elsparkcykel, men enligt Hans Cassepierres bedömning bör elsparkcyklarna försvinna. Han anser att det är ett fordon som inte hör hemma i trafiken.

Ett av problemen med elsparkcykeln är oklarheten kring definitionen. Det är ingen elcykel som får gå max 20 kilometer i timmen, eftersom den saknar pedaler och dessutom har särskilda krav på till exempel bromsar. Fordonet kan inte heller definieras som en moped.

När det gäller olycksfallen kopplade till elsparken hävdar Hans Cassepierre att många elsparkcyklar i praktiken går snabbare än det som är beskrivet. Dessutom är det få förare som använder hjälm.

Annons

Företaget vars elsparkcykel var inblandat i dödsolyckan meddelar att man samarbetar med polisen för att skapa sig en bild av händelsen. De har även beklagat händelsen i ett pressmeddelande och understryker att trafiksäkerheten är en viktig fråga.

Trafikverket menar dock att det är företagen som behöver ta sitt ansvar i frågan om fordonen. Antingen ser de till att de uppfyller kraven för eldriven cykel, eller så tar de sina elsparkcyklar ur trafik.