Han tycker att det är bra att kommunen lämnar tillbaka statsbidraget för att bygga en ny bro över Hamnkanalen och tror att man kan söka statsbidraget igen om ett par år.

Det är två som bestämmer

Det är Regionen och Jönköpings kommun som, förhoppningsvis, ska samarbeta för en bättre ..

Det är två som bestämmer

Det är Regionen och Jönköpings kommun som, förhoppningsvis, ska samarbeta för en bättre kollektivtrafik.

Regionen, via Länstrafiken, står för kollektivtrafiken, kommunerna står för infrastrukturen vilket exempelvis betyder att de ska se till att bussarna tar sig fram genom stadstrafiken och att det finns busshållplatser.

Regionen har inte bara stadstrafiken i Jönköping att tänka på utan kollektivtrafiken i 13 kommuner i länet. Regionens stora satsning är en ny stadstrafik i Värnamo för 20 miljoner kronor, kvar finns fem miljoner för de andra kommunerna.

Förutsättningen för att bygga en ny bro var att 24–metersbussar skulle trafikera linje 1 och gå över bron samtidigt som kommunen vill bygga flera busshållplatser i Rådhusparken. Men enligt en utredning som Länstrafiken har gjort blir de extra långa bussarna alldeles för dyra. Därför har Länstrafiken sagt nej till den satsningen.

— I utredningen framgår det att det är billigare att köra med bussar som är 18 meter och låta dem gå var femte minut. Då får man bäst effekt och vi fördubblar kapaciteten. Med bussar som är 24 meter långa blir det alldeles för dyrt och den kapaciteten kanske inte behövs förrän 2040, säger Carl–Johan Sjöberg.

Den olika synen på bussarna mellan kommunen och Länstrafiken är en sak. En annan är att de har olika styrdokument och olika mål. För Länstrafiken gäller ett trafikförsörjningsprogram för åren 2011–2025. Under den perioden ska kollektivtrafiken fördubblas i Jönköpings stad. Jönköpings kommun har sitt handlingsprogram, 2011–2020, och enligt det ska alla nya resor vara hållbara.

Carl–Johan Sjöberg tycker inte att de två målen synkar med varandra utan tycker att det vore bra med ett årligt mål för båda parterna. Men, tillägger han, målen måste vara rimliga.

— Vi kan inte satsa alla våra pengar i Jönköping när vi har totalt 13 kommuner där vi ska satsa på stadstrafik. Och vi kan inte ta ett program där Jönköpings kommun vill bygga ut sin infrastruktur för 300 miljoner. Vi måste förstå våra olika roller i detta.

En tredje olikhet mellan kommunen och Länstrafiken är hur man ser på ungdomskorten. Enligt kommunen är satsningen på ungdomskorten inte något som får fler bilister att åka buss.

— Inte nu men senare, hoppas vi. Det stämmer att en stor del av ökningen på antalet resenärer på bussarna beror på ungdomskorten. Men vi gör det för att vi vill vänja unga människor vid att åka buss och hoppas att de fortsätter med det när de är äldre, säger Carl–Johan Sjöberg.

Vad blir det då kvar för Jönköping de närmaste åren?

Enligt Carl–Johan Sjöberg kan det kanske bli en ny elbuss mellan Jönköping och Strandängen nästa år.

Det kan också bli en första etapp till en ny stomlinje från Huskvarna till A6 som i senare etapper ska gå vidare genom centrala delarna av stan.

— Den vore det viktigt att få igång, vi har inte kunnat satsa så mycket på stadstrafiken i Jönköping, säger Carl–Johan Sjöberg.

För att göra bussarna mer attraktiva, fortsätter han, borde det gå fler snabbussar parallellt med bussar som stannar på flera ställen.

Att få människor att ta bussen istället för bilen handlar om beteendepåverkan. "Prova på–åka" en månad för bilister är en kampanj som haft god effekt.

— Vi vill få familjer att släppa sin andra bil. Det är då vi kommer åt den stora massan, säger Carl–Johan Sjöberg.

LÄS MER: JLT måste spara 20 miljoner varje år

LÄS MER: Länstrafiken blöder ekonomiskt

LÄS MER: Inte hållbart med två passagerare per tur