Köttnationalism är idén om det egna landets överlägsna köttproduktion ur miljö och djurskyddssynpunkt. Föreställningen ställer land mot land i kampen om att komma åt så mycket jordbruksbidrag som möjligt, vilket göder den globala köttindustrin på naturens, djurens och skattebetalarnas bekostnad.

En enda hamburgare gjord på nötkött påverkar klimatet lika mycket som femtio bönburgare. Det skriver Fredrik Hedenus, docent i Energi och Miljö vid Chalmers, i en debattartikel i SvD. Att kött, mejeriprodukter och fisk ersätts med vegetabilisk föda är en nödvändig förutsättning för att kunna pressa ner de årliga växthusgasutsläppen från maten från 1,8 ton per svensk idag till globalt hållbara 0,3 ton år 2050. Det visar Naturvårdsverkets rapport, Hållbara konsumtionsmönster.

Vegovågen är internationell till sin karaktär och representerar motsatsen till köttnationalism. Amerikanska kontorsjätten Wework annonserade nyligen att man inför vegonorm för företagets 6 000 anställda och 400 kontorslokaler världen över. Weworks grundare Miquel McKelvey skrev i ett brev till företagets anställda att “Ny forskning visar att en av de viktigaste sakerna som en individ kan göra för att minska sin personliga påverkan på miljön är att undvika kött."

Just nu erövrar svenska vegoföretag världen. Nästa Facebook kan mycket väl vara havremjölkföretaget Oatly som finns i många länder eller veganköttvarumärket Anamma som nu etablerar sig i våra grannländer. Nu har även Ikea lanserat en växtbaserad korv.

Annons

Vegointernationalism är framtiden. Var femte ung tjej är vegan eller vegetarian i dag enligt en undersökning från Världsnaturfonden WWF. De flesta är det på grund av oro för de globala klimatförändringarna.

Rätt sorts handel är klimatsmart, i synnerhet vegetarisk handel. Ät med gott samvete din bönbiff gjord på råvaror odlade i Frankrike! Framtidens stora miljöstrid inom livsmedelspolitiken står mellan köttnationalism och vegointernationalism. Köttnationalism är en enorm klimatbov som kraftigt subventioneras av staten medan vegointernationalism är klimatsmart, djuretisk och handelsvänlig.

Jonas Paulsson, Köttfri måndag