Nyligen berättade vi om tidigare HV-backen Johan Halvardsson som började spela hockey mycket tack vare pappa Bengt. Niclas Håkanssons pappa Ingemar var en gång framgångsrik motocrossförare för Huskvarna MK.

Fakta: Niclas Håkansson

Ålder: 44 år.

Bor: Villa i Habo.

Familj: Sönerna Liam och Anton.

Gör: Driver fami..

Fakta: Niclas Håkansson

Ålder: 44 år.

Bor: Villa i Habo.

Familj: Sönerna Liam och Anton.

Gör: Driver familjeföretaget Månsarp Svets & Maskin.

Fritidsintressen: Sönerna, golf, ungdomsträning och mountainbike.

Drömresa: Safari i Afrika.

— Jag var inte särskilt gammal när jag satte mig på en motorcykel första gången och sedan tog det fart, säger Niclas Håkansson.

Han var ofta med Ingemar på dåvarande Drättingebanan utanför Kaxholmen och det gick också bättre och bättre för egen del. Vid sidan om motocrossen blev det också mycket fotboll, löpträning och bandy i Månsarp under vintern.

Maxpuls direkt

— Utan kondition i motocross är du helt körd. Alla muskler får jobba för högtryck och du når upp till maxpuls nästan direkt. Benen, bålen och ryggen är mest utsatt, säger Niclas Håkansson som under sina bästa år tog ett junior-SM silver och var i flera år med i elitserien i lag med Huskvarna MK, HMK.

Annons

Men trots bra kondition drabbades Niclas av mycket skador. Listan kan göras väldigt lång.

— Jag åkte omkull många gånger, det gör alla, men tyvärr blev jag skadad. Knäna tog en del stryk, ryggen och kotorna likaså och dessutom fick jag revben brutna och en del annat. Och visst, min körstil var relativt aggressiv fast det blev lite väl mycket.

Svårt skadad

Niclas var borta i omgångar från tävlandet men satte sig på sadeln igen. De sista åren prövade han på supermoto, en motocrossvariant på asfalt. I Belgien 2007 tog det slut.

— Jag kom fel i ett hopp och slog i rejält, jag hade turen som överlevde sade läkarna och kunde ha blivit lam. Det var inte värt att fortsätta men kärleken till sporten lever. Det går att förebygga mycket även om motocross är en risksport. Det säger jag till mina söner som också börjat köra säger Niclas som inte har några men i dag efter alla skador.

Han motionskör i dag och är också ungdomstränare i HMK, men annars är det företaget som gäller. Månsarpsföretaget är framgångsrikt inom lastbilspåbyggnader och Niclas säger sig ha nytta av sin idrottskarriär i jobbet.

— Jag var en ganska djärv förare som tog en del risker, men du måste våga för att vinna och det gäller även i företagandet.