LÄS MER: Husqvarnas vinst 1,4 miljader

LÄS MER: Husqvarna anställer över 100 personer

År 2015 startade Husqvarna Group projektet om en ny, automatiserad fabrik. 1700 personer arbetar på Husqvarna och ungefär hälften av dem jobbar med produktion. Den nya fabriken, Huskvarna Manufacturing, byggs i befintliga lokaler och bevarandet av industrihistorien är viktig.

— I och med automatiseringen, som möjliggörs av digitaliseringen, blir vi konkurrenskraftiga i Sverige och vi har en stark tillväxt på orten. Satsningen kräver ett gott samarbete mellan flera funktioner i företaget och det är en stor fördel med teknikcenter och produktion på samma ställe, det är här vi har kompetensen, säger Anders Lilja, fabrikschef.

Samma bemanning

Andreas Levander, teknikchef, visar hur produktionen går till i de olika hallarna där den automatiserade fabriken tillverkar motorsågar, trimmers och kapsågar. Han förklarar att processerna, gjuteri, bearbetning och montering kopplas ihop till ett flöde med hjälp av ny teknik. Husqvarnas strategier ger ökade volymer i fabriken i Huskvarna, framförallt inom batterisegmentet. Huskvarna söker ett flertal tekniker till fabriken och att hitta rätt personal är en utmaning för företaget.

Tack vare automatiseringen räknar företaget med att klara den ökade volymen med samma bemanning som idag.

Annons

— Vi jobbar extremt mycket med vår befintliga personal för att vidareutveckla dem och förvalta deras kunskap, säger Susanne Engdahl, HR businesspartner för Husqvarna Manufacturing.

Samarbetar med skolor

För att skapa ett teknikintresse och för att långsiktigt säkra kompetens samarbetar Husqvarna nära skolor, politiker och näringsliv i regionen med något som heter Teknikcollege.

— Vi vill odla ett teknikintresse från lågstadium till universitet. Vi i fabriken arbetar nära skolorna och erbjuder praktikplatser till högstadiet, APL till gymnasium, projekt och examensarbete till Universitet. Vi har 40-50 elever hos oss under året. Vi måste arbeta långsiktigt för rätt kompetens, säger Anders Lilja.

Under år 2020 räknar företaget med att fabriken rullar som den är tänkt. Redan nu är dock stora delar av tillverkningen automatiserad och Husqvarna räknar med en effektiviseringsförbättring på 50-60 procent.

Nått milstolpe

Innovation, drivkraft och nytänkande är grunden i Husqvarnaandan som hängt med företaget i över 300 år och som medarbetarna jobbar hårt för att ta hand om, enligt Susanne Engdahl.

Nyligen firade Husqvarna en miljon sålda robotgräsklippare som utvecklas i Huskvarna och tillverkas i England.

— Det är en milstolpe. Det tog 20 år från den första gräsklipparen till den miljonte. Det kommer att gå betydligt fortare från en miljon till två miljoner, säger Anders Lilja.

LÄS MER: Husqvarna Group växer