Föräldrar sågar Svenska kyrkans krishantering – skriver öppet brev

Efter uppgifter om att sexuella trakasserier hade förekommit valde Svenska kyrkan i Jönköping att omedelbart stänga Sofia prästgård och att med kort varsel ställa in en resa till Oslo.
Flera vårdnadshavare har kritiserat kyrkans sätt att hantera krisen och skriver nu ett öppet brev till ansvariga inom både församlingen och stiftet.

Hej!

För att få tillgång till vårt Premiuminnehåll klicka på erbjudandet nedan eller logga in med befintliga uppgifter.

Hösten som skakade Svenska kyrkan i Jönköping

Inställda konfirmationsgrupper, sexuellt ofredande mot en minderårig, skadegörelser och skattemissar. Hösten 2019 har varit en turbulent tid för Svenska Kyrkan i Jönköping.

Kyrkorådet bekräftar: Person i ledningsgruppen uppmanade Matilda att be om ursäkt

Församlingspedagog Matilda Thorén uppmanades att komma in med en skriftlig ursäkt till Svenska kyrkan i Jönköping, trots att yttrandefrihet ska råda.
— Vi vet att en enskild medarbetare i ledningsgruppen har uppmanat Matilda Thorén att skriva en ursäkt trots att yttrandefrihet råder. Vi har pratat med vederbörande, bekräftar nu kyrkorådets ordförande Bengt Olsson (POSK).

Förälder upprörd över uppmaningen: ”Det är under all kritik”

Björn Berling, bosatt i Jönköping har en dotter som varit med i Vildmarkskonfan och varit ledare. Han är kritisk till hur Matilda Thorén har behandlats av Jönköpings församlings ledning.
— Uppmaningen att en anställd ska inkomma med en skriftlig ursäkt efter att ha givit sin version i media är under all kritik, säger han.

Matilda pratade med media om konfakrisen – kyrkans ledning bad om skriftlig ursäkt

Matilda Thorén, vikarierande församlingspedagog i Sofia församling, beskrev i media kortfattat vad hon tyckte om turerna med de stängda konfirmationsgrupperna och skadegörelserna. Kyrkoledningen har nu uppmanat henne att skriftligen be om ursäkt, vilket hon spelat in på band som JP fått ta del av.
— Det känns som ett tydligt brott mot kollektivavtalet, yttrande- och meddelarfrihet ska gälla i Svenska kyrkan fortfarande, säger Åsa Tillberg, förbundsjurist på fackförbundet Vision.

Versionerna som splittrar kyrkan i Jönköping – nu talar Ann Aldén ut om krisen

Är kyrkans ungdoms- och konfirmationsverksamhet i Sofia församling en stor kärleksfull familj eller är det en verksamhet bortom kontroll där skadegörelse och kränkningar blivit vardag?
Kyrkoherde Ann Alden var en av dem som fattade beslutet att stoppa konfirmationsverksamheten. I en lång intervju pratar hon om vad som händer nu och hur hon ser på kritiken.

Konfaledare slår tillbaka – dementerar kyrkans utspel

Ledare för Svenska kyrkans vildmarkskonfirmation dementerar att alla förbrukningsartiklar skänkts bort. Enligt dem har varken grytor, kameror, komradio eller presenningar getts bort till ledare. Att ge kläder istället för betalning har enligt dem varit godkänt av den tidigare ledningen som ett sätt att hålla nere kostnaderna.
– De som beslutat att stänga ner verksamheten har aldrig deltagit på vildmarkslägret och har tagit ett förhastat beslut, säger Stefan Lindblom, ansvarig för lägret.

Svenska kyrkans skattemiss: Konfaledare fick gåvor för 250 000

Byxor, jackor, kängor, underställ, kom-radio, kameror och kokkärl är några av de gåvor som ideella ledare fått efter Svenska kyrkans vildmarkskonfirmation. De senaste fem åren har kyrkan gett gåvor för en kvarts miljon, enligt kyrkoherde Ann Aldén. Det bryter mot skattelagstiftningen.

JP granskar: Skadegörelse för 170 000 kronor på konfaläger: ”Man ska stöka och ragga på alla”

Matkrig, klotter, kniv i vägg, förstörda sängkläder, snus i taket, sönderslagna fönster, väggar och dörrar. Listan över skadegörelse på Svenska kyrkans HV-konfaläger kan göras lång.
JP:s granskning visar att sanering och reparationer de senaste åren har kostat församlingen närmare 160 000 kronor. Vildmarkskonfirmationen har kostnader på drygt 11 000 kronor för skadegörelse.

Polisen om kränkningarna i kyrkan: ”Det är inte ett prioriterat ärende”

Turerna kring vad som hänt inom Svenska kyrkan i Jönköping och polisanmälan om sexuellt ofredande och inställda konfirmationsgrupper går vidare.
— Det är inte något prioriterat ärende, vi har inget konkret att gå på, säger kriminalinspektör Krister Fransson.
En namngiven person finns dock i anmälan.

Kyrkoråd om sexkränkningarna: ”En blixt från en klar himmel”

Kyrkorådet i Jönköpings församling säger sig inte känna till kränkningar som berör sexuellt ofredande mot minderåriga.
— Det slog ner som en blixt från en klar himmel och det var rätt beslut att stänga Sofia Prästgård och konfirmationsgrupperna tills vidare, säger Stig Hörnstein (S), förste vice ordförande.

Ljungquist: Rakt igenom uselt – HV71 har kört fast

Krampaktigt, slarvigt och ångestladdat. HV71 föll med 1–4 hemma mot bottenlaget Linköping. Mycket sämre kan det inte bli.

Klassiska bilar visas på Vaggeryds travbana

Vaggeryd och travbanan kan komma att bli ett återkommande mål för landets älskare av veteranbilar
– Motortidningen Classic Motor var ute efter en ny ort att arrangera sin sommarfestival på, och vi hade såväl plats som vilja, säger Christer Malmborg, ordförande i Götaströms fordonshistoriska.

Medborgardialog i Svenarum med fokus på östra kommundelen

Vad skulle bli den heta frågan under kvällen? Bussarna kanske, eller den nya vattenledningen.
– För oss här på landsbygden är skolan det allra viktigaste, fastslår Johanna Nordquist.

Ledare: Barn måste vara mer än siffror som bildar barngrupper

Barngruppernas storlek är fråga nummer ett, två och tre i all debatt om förskolan. Det är olyckligt.

Mysterium i historien

Spännande mysterier från det förflutna vävs samman med nuet i tre nya böcker för barn i åldrarna tio till tolv.

Fortsatta protester: ”Det finns bara en Kärleksudden”

Allmänheten tycka till om den nya detaljplan för Kärleksudden som håller på att tas fram. Syftet med den nya planen är bland annat att möjliggöra för en förskola. Men röster höjs för att bevara udden.
– Om man skulle vilja återskapa en 200-årig tallskog med dem värdena som finns på land och i sjön i dag, så blir det lite småsvårt..., säger Ola Broberg.

Hockeylivet i norr leker för Brännström: ”Saknar man det mest har man det bra”

Serieledning, större förtroende, poänglyft och personlig utveckling.
Isac Brännström har fått ut allt han önskade av flytten norrut – men saknar vissa bitar av Småland.
– Känslan som jag hade i slutspelet med HV71 hade jag redan från start här i Luleå, säger Nässjökillen.

Kommunen häver avtal med hemtjänstföretag

Kommunen häver avtalet med hemtjänstbolaget Basic Care Unit. 60 kunder till bolaget behöver nu välja nytt omsorgsbolag.
Artikel 2 av 19
Hösten som skakade Svenska kyrkan i Jönköping