SSRC är förkortningen för Sydsvenska Rallycupen, med tävlingar i Småland, Skåne och Blekinge. Cupen är en serie med tio deltävlingar där alla tävlingarna räknas. De tävlande samlar poäng i sin respektive klass. Under 2017 har mer än 300 förare deltagit i cupen vid något tillfälle vilket har gjort cupen till en av Sveriges största rallycuper.

Totalcupens segrare i den sammanlagda listan 2017 är Stoffe Nilsson, Hässleholm före Henrik Levin, Hörby och Kjell Svensson, Ryd. Finalen är en avslutning dit de 80 bäst placerade i totalcupen är kvalificerade. I tävlingen görs ingen skillnad på förarklasser utan A-B-C–förare tävlar mot varandra. Över 100 000 kronor i prispengar ska fördelas till de fem första i de fyra bilklasserna 4WD, 2WD, Grupp E och VOC Mekonomen Rally Grupp F. Detta gör att det kommer bli full satsning från första metern.

Skillingaryds MK har med elva förare i finalen och flera av dem har segerchanser. Ingen annan klubb har så många med i finalen vilket ännu en gång befäster klubbens position som en av de främsta i södra Sverige.

Bäst placerad av klubbens förare är Joakim Blansch som med kartläsande flickvännen Jennifer Bergkvist kör sitt första år. Erfarenheterna från folkrace och rallycross har han tagit med sig på ett bra sätt och fullföljt alla tävlingar utom en med allt bättre placering.

På femtonde plats hittar vi Keith Wennberg. Han har växlat kartläsare under året mellan Anton Geijersson och systern Jane. Keith styrka har varit att han fullföljer alla tävlingar på goda placeringar. Jämt och säkert och med allt bättre placeringar kom Jennie och Louise Blansch in på plats 43. Dessa tre kör alla i Grupp E och när nu alla i bilklassen kör emot varandra i finalen kommer klubbens främste Grupp E–förare att kunna koras.

I 2WD, trimmade tvåhjulsdrivna bilar, finns fem bilar från SSMK och de har alla chans på framskjutna placeringar. Christopher Zeijlon/Christofer Svensson har inte kört så många tävlingar i år men har segern från Skilling 500 som främsta resultat och har chans på seger i finalen. Håkan och Peter Ståhl har successivt under året höjt sin nivå men bröt tyvärr i Hörby efter avåkning. Farten har stundtals funnits för en topp tre–placering. Strax bakom dessa med chans till placeringar fem till tio har vi David Lindström med kartläsare Tobias Steen samt Erik Bergman/Per Andersson. David har en fjärde plats från Sydrallyt som bästa SSRC–placering och Erik avslutade året med placeringarna 8-6-8. B-föraren Rasmus Thulin Johansson med kartläsaren Robin Rosengren ska utmana dessa mer rutinerade förare i klassen, en inte helt enkel uppgift.

I klassen för otrimmade Volvobilar gjorde Anders Hjälmeby/Dan Gustavsson 2017 comeback efter mer än tre års uppehåll. Han visade direkt att han kunde hänga med och trots att han bara körde fem tävlingar belönas han med en finalplats. De två sista ekipagen från SSMK tävlar i samma klass som Anders men är C-förare och kommer att ha svårt att hinna med Anders. Marcus Kjellkvist/Inge Petersson och Patrik Tallåker/Evelina Kurtsson har omväxlande slagit varandra under året så det är väl dags för det avgörande slaget om bäst i C-klassen 2017.