De gör spiraler från potatis som sedan friteras i olja och saltas med olika kryddor. Spiralerna, som äts från en pinne, säljs tillsammans med svalkande iste.

— Det är en perfekt kombo, säger Elias Holm.

De båda Habokillarna har sålt potatisspiralerna på Vätterstranden i Jönköping och i Domsand.

— Det är biologiskt. När man är på stranden blir man sugen på något salt, säger Filip Andersson.

De fick affärsidén från en bekant som också har hjälpt dem med utrustningen.

— Alla som kommer förbi tycker att det är gott. Många kommer tillbaka för att köpa mer. Vi har haft många stammisar, säger Elias Holm.

Långa köer

Annons

De tjänar i snitt 1500 kronor per dag, men på en bra dag kan det bli det dubbla och mer. På onsdagen när de sålde sina potatisspiraler på Megaloppisdagen i Jönköping blev det succé.

— Det var fem bord från Ung Drive. Vi var de enda som hade kö hela tiden. Vi hade knappt tid att byta olja.

En molnig dag på Blå torget i Habo går dock det sämre.

Den 19 augusti kommer de till Mullsjö marknad för att sälja de friterade delikatesserna.

— Vi blev inbjudna, de hade sett oss på Facebook, säger Elias Holm.

Lönsamt samarbete

Elias Holm och Filip Andersson är 16 år och ska börja till gymnasiet i höst. De har inte haft några problem att samarbeta under projektet.

— Man måste ta kritik av varandra så att man löser problem som uppstår, säger Elias Holm.

Tanken med Ung Drive är att ungdomar kan tjäna pengar på en egen affärsidé, samtidigt som de lär sig om vad som krävs för att driva ett eget företag.

Elias Holm och Filip Andersson fick ett litet startkapital och undervisning från erfarna entreprenörer. De fick bland annat lära sig om målgrupper från olika ålderskategorier.

— Man skulle dra ett streck. Vi gjorde en spiral istället, från ett till hundra år.