LÄS MER: Rådet: Inga mer kedjor i centrum

The Industry, Team Sportia, Honeycomb, inredningsbutiken Copenhouse och nu senast Freddies har lagts ner i kvarteret Atollen. Men Sven–Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och knuten till Handelns Utredningsinstitut, varnar för att många tänker för statiskt när butiker lägger ner i stadskärnorna.

Atollen

För drygt två år sedan blev de tre kvarteren i projektet Atollen helt klara.

Det har investerats..

Atollen

För drygt två år sedan blev de tre kvarteren i projektet Atollen helt klara.

Det har investerats totalt 900 miljoner kronor i lokaler för restauranger, kaféer, butiker, kontor, ett torg och ett p–hus.

Därmed har Jönköpings stadskärna vuxit med 42 000 kvadratmeter.

Bakom projektet står de lokala aktörerna HSB Göta, Ekblads och Corallen. Det var de som steg in i december 2008 och tog över projektet från GE Real Estate.

GE Real Estate hade planer på en jättekoloss med 75 butiker men 2008 gjorde finanskrisen stack hål på det storstilade projektet. GE Real Estate presenterade sina planer 2005.

— Det är bra med rotation och dynamiken leder till något bra. Det driver stadskärnan framåt. I dag börjar man tala om stadskärnans återkomst och då talar man inte bara om handeln, säger Sven–Olov Daunfeldt.

De pengar kunderna tjänar på e–handel lägger de inte sällan på att gå ut och fika, äta och roa sig. Pengarna lägger de också på mindre och nischade butiker i centrum. Sven–Olov Daunfeldt tror på en stor förändring av handeln i framtiden.

LÄS MER: Så kan cityhandeln överleva

Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel, förutspår också att cityhandeln kommer att växa medan köpcentra kan komma att få problem. Det märks inte ännu i Sverige men i Storbritannien och i USA börjar stormarknaderna att tappa i betydelse.

Annons

— Jag tror mycket på den citynära handeln medan vi köper tråkiga saker som blöjor och sådant på nätet. Om tjugo år tror inte jag att vi vill lägga två timmar varje lördag med att åka till en stormarknad och handla. Vi kommer att vara mer noga med vad vi gör med vår tid. De tråkiga grejerna köper vi via nätet medan vi köper parmesanosten och surdegsbrödet i en liten butik i stadskärnan, säger Jonas Arnberg.

Han säger att sporthandeln har det jättetufft idag med stor konkurrens från norska XXL som pressar priserna och från E–handeln. Bokbranschen är redan digitaliserad. Nästa bransch som står i tur att bli digitaliserad, tror han, blir apoteken. Där finns det många varor som passar bra för näthandel.

— Handeln som sådan kommer inte att försvinna men kunderna blir allt mer kunniga. De handlar en del på nätet och jämför priser. Men även om näthandeln med kläder växer så vill många känna på dem och prova i en butik, säger Jonas Arnberg.

LÄS MER: Två nya butiker till city

Näthandeln utpekas ofta som den stora faran mot handeln. Men Jonas Arnberg säger att det tuffaste scenariet tror man blir att näthandeln hamnar på 30 procent år 2025.

Peder Carlén, affärsområdeschef på Castellum, och fastighetsägare Ralf Ekblad säger samma sak om butiker som öppnar och sedan läggs ner.

— Vi är överens om att prova nya aktörer och är beredda på att det blir en viss rotation. Man måste våga mixa och ta in nyheter. Vissa går hur bra som helst medan andra inte gör det. Besöksmässigt närmar sig Lantmätargränd och Atollen att bli ett väletablerat område med stormsteg, säger Peder Carlén.