Relaterat: Här är risken störst för olyckor i Jönköping – se gata för gata
Relaterat: Jätteprojektet i nya stadsdelen säljs till privat uppstickare
Relaterat: Så ska nya heta stadsdelen se ut

Trafikköerna ökar och när Jönköping växer ökar också antalet bilar. För att minska antalet bilar i centrum tycker Niklas Sigvardsson att man också måste använda Munksjön. Just nu planerar kommunen för att bygga den första delen av det nya bostadsområdet Skeppsbron i södra Munksjön. I en första etapp ska det bli runt tusen nya lägenheter. Det kan bli en mardröm för politikerna om alla nya invånare på Skeppsbron ska ta bilen till sina jobb. Därför vill Socialdemokraterna, bland annat, utreda om det går att sätta in en färja för persontrafik och cyklister. Färjan skulle gå från södra Munksjön fram till Slottsbron.

– Vi vill ha en bra koppling sjövägen och det behöver vi planera för under nästa mandatperiod. Det vore bra för Jönköping att utnyttja vattnet eftersom det är en så smal trafikmiljö i centrala Jönköping, säger Niklas Sigvardsson.

Blir det inte en dyr lösning med en färja?

– Det kan jag ärligt talat inte svara på utan det får utredningen visa, säger Niklas Sigvardsson.

Kommunalråd Mona Forsberg (S) tror att det kan finns ett intresse från det lokala näringslivet för en färjeförbindelse. Förr fanns det gott om båttrafik på Munksjön.

– Min pappa har berättat att han åkte färja till Folkets Park i södra Munksjön ifrån Slottsbron. Jag tror att en färjeförbindelse skulle vara ett bra komplement till andra åtgärder för att minska antalet bilar i centrum. Kanske ska vi börja med en liten taxibåt som ska vara tystgående, säger Mona Forsberg som inte heller vet hur mycket pengar en färja skulle kunna kosta.

Annons

Det ska bli en kabelpark i Munksjön. Går det att ha en färjeförbindelse där då?

– Ja, det tror jag inte inte är några problem, säger Mona Forsberg.

Slottsbron går inte längre att öppna. Diskussioner har förts att öppna bron igen men hittills har det stupat på att det är för dyrt.
Foto: Arkiv

Idén om en personfärja på Munksjön är inte ny. Förslaget var uppe redan i början av 2000–talet då politikerna diskuterade Jönköpings utveckling i Stadsbyggnadsvisionen. Flera partier var då positiva till en färja.

– Jag var med i Moderaterna då och vi var positiva. Färja är kanske för mycket att säga men en större båt med tak och med plats för cyklar var en idé som har funnits med länge. Det är bra att (S) väcker frågan, jag tror att det skulle kunna vara en relativt billig lösning. Inom ett par år börjar människor röra sig i det nya bostadsområdet Skeppsbron, säger Anders Jörgensson, politisk vilde som kandiderar till det nybildade partiet Kommundemokraterna. Den enda komplikation han ser med en färja på Munksjön är hur man gör på vintrarna.

- Munksjön fryser till för det mesta och hur man ska hantera det till en rimlig kostnad vet jag inte, säger han.

Bättre miljö

Trots att Jönköping fått fler bilister under mandatperioden har inte bussåkandet ökat. D..

Bättre miljö

Trots att Jönköping fått fler bilister under mandatperioden har inte bussåkandet ökat. Det har däremot antalet cyklister.

Alla politiker i Jönköping har lovat att minska biltrafiken i den så kallade Ålborgsåtagandet. Det betyder bland annat att politikerna ska minska behovet av bilar och se till att det blir fler gångtrafikanter, cyklister och fler bussresor.

Andra förslag från (S) är att bygga ut cykelvägarna och separera gång– och cykelvägar från varandra. De vill också utveckla kollektivtrafiken, något som har lyckats mindre bra under den här mandatperioden. Bland annat tvingades Jönköpings kommun att betala tillbaka statsbidraget för en utbyggnad för en snabbfil för bussar och en ombyggnad av Slottsbron.